Amelia Earhart är klar i sin Lockheed Model 10-E Electra. Framför henne väntar 47000 kilometers flygning jorden runt.

Världens Historia Årsbok 2018: Amelia Earhart försvann spårlöst i Stilla havet

1937: Allas blickar vilade på Amelia Earhart, medan hon försökte flyga jorden runt. Hon hade tidigare slagit rekord efter rekord och var den första kvinnan som soloflugit över Atlanten. Jordenruntflygningen var dock Earharts största utmaning – och plötsligt hördes hon inte av längre.

12 oktober 2018

Klockan tio på förmiddagen fredagen den 2 juli 1937 kliver Amelia Earhart upp i sitt flygplan av typen Lockheed Model 10 Electra och gör sig klar att lyfta från Lae på Nya Guinea. 

Framför piloten ligger en 4000 kilometer lång tur till ön Howland Island mitt i Stilla havet. Etappen över vattenmassorna är en av sträckorna 

i Earharts försök att bli den första kvinnliga piloten som flyger jorden runt.

En månad har redan gått sedan Earhart och hennes navigatör Frederick Noonan inledde jordenruntflygningen. Av färdens totalt nästan 47000 kilometer har de avverkat 35000, och resans påfrestningar har börjat sätta sina spår. 

Earharts ler ­fortfarande sitt skälmska leende, som har gjort henne till hela USA:s älskling, men ögonen bakom flygglasögonen uttrycker utmattning. I sin sista artikel för Herald Tribune, som Earhart skriver för under flygfärden, noterar hon:

”Nu väntar bara detta enorma hav. Jag blir inte glad igen förrän vi lagt farorna med den här flygningen bakom oss”.

Innan planet kan korsa Stilla havet måste Amelia Earhart och Noonan ta sig helskinnade från staden Lae. 

Den ojämna och knappt tusen meter långa startbanan slutar i ett brant stup på åtta meter, och Amelia Earhart hinner bara precis få luft under vingarna innan de når branten. Ögonvittnen beskriver starten som ”hårresande”, och Electran flyger så lågt över havsytan att propellrarna piskar upp vattnet i luften.

Med Lae säkert bakom sig sätter Earhart och Noonan kurs mot Howland Island. Electran är fylld med 4000 liter drivmedel – nog för 21 timmars flygning.

Tjugo timmar efter starten i Lae har Amelia Earharts dröm om att bli den första kvinnliga piloten som flyger jorden runt förvandlats till en mardröm. 

Electran är ur kurs, och en dålig radioförbindelse gör att Earhart endast sporadiskt kan kontakta den amerikanska kustbevak­ningens kutter Itasca, som väntar vid Howland Island. Klockan 19.28 tar kutterns radiochef Leo G. Bellarts emot ett meddelande från Amelia Earhart. 

Rösten är svag, men desperationen är tydlig: ”Itasca, vi måste vara nära er, men vi kan inte se er. Vi håller på att få slut på bränsle och har inte kunnat kontakta er via radion. 

Vi flyger på tusen fots höjd”, säger Earhart. Tre kvart senare återkommer piloten med en upplysning om kompassriktning. Det är sista gången någon hör av henne. 

>>DNA-spår fäller ökänd mördare – få hela historien i Världens Historia Årsbok 2018

Britterna tog 1932 emot Amelia Earhart som en kunglighet. Några år tidigare hade en  nyhetsbyrå kallat henne ”luftens drottning”.

”Helvetesmaskiner” lockade

När Amelia Earhart växte upp i det lilla amerikanska samhället Atchison i Kansas var ett liv och en karriär som kvinnlig pilot orealistiskt. Flygning var en extravagant och dumdristig lyx förbehållen ett litet fåtal rika och modiga amerikaner – och cockpit var definitivt ingen plats för unga kvinnor.

Dessutom var Amelia Earhart inte ett dugg intresserad av de nya farkosterna. När hon första gången såg en flygmaskin under ett besök på en marknad i Iowa – fyra år efter att bröderna Wright år 1903 hade lyft med världens första flygplan – var hon inte imponerad.

”Planet var gjort av trä och hölls ihop av rostiga vajrar. Jag var mycket mer ­intresserad av en absurd hatt gjord av en halmkorg, som jag köpte för 15 cent”, berättade hon senare i livet.

Först när en vän från flygvapnet år 1920 bjöd med 23-åriga Earhart till en nyinvigd flygbas på Long Beach väcktes kärleken till flygfarkoster:

”Kanske var det miljön, tiden eller min ålder. Flygning kröp in under huden på mig. Jag var fast besluten att jag en dag skulle flyga en av de där helvetes­maskinerna”, förklarade hon senare.

Redan två månader senare tog Earhart sina första flyglektioner, och efter två år
i luften fick hon flygcertifikat – som den endast sextonde kvinnan i världen. Amelia Earhart blev en ikon för alla kvinnor som ville göra karriär och frigöra sig från ­traditionella könsrollsmönster.

”Den kvinna som kan skapa ett jobb åt sig själv är också den kvinna som kan bli rik och berömd”, sa flygidolen, som snart själv levde upp till orden.

Piloten Charles Lindbergh hade 1927 blivit den förste som soloflugit över Atlanten från USA till Europa. Amelia Earhart var fast besluten att visa att en kvinna kunde klara av samma bedrift. 

Därför flög Amelia Earhart nästan jorden runt, och hon hann tillryggalägga 39000 av resans totalt 47000 kilometer. Klicka dig genom kartan och följ flyglegendens djärva resa.

Korsade atlanten trots oväder

En mild vårmorgon i maj 1932 satte den 34-åriga piloten sig i cockpit i en Lockheed Vega och lyfte från Newfoundland i östra Kanada. 

Om allt gick som planerat skulle hon landa i Paris 12–15 timmar senare. Så långt kom hon dock inte. Oväder och problem med höjdmätaren tvingade henne att landa på ett fält utanför staden Derry i Nordirland. 

Amelia Earhart hade dock nått Europa och blev därmed den första kvinnliga piloten som korsade Atlanten ensam. Den enastående bedriften hyllades på båda sidor av Atlanten. Jublande ­folkmassor, politiker och berömdheter i England och USA berömde piloten. 

Trots att prestationen i ett slag gjorde Amelia Earhart världsberömd tänkte hon inte vila på lagrarna. Fem år efter ­atlantflygningen kastade hon sig över sin största utmaning – att flyga jorden runt. Det var en bedrift som ingen kvinna tidigare hade klarat av.

Amelia Earhart skulle emellertid inte flyga den nästan 47000 kilometer långa sträckan ensam. Med ombord på planet Lockheed Model 10 Electra var navigatören Frederick Noonan. 

Efter en olycka på Hawaii fick första försöket avbrytas, och planet repareras. I slutet av maj var planet dock klart för start.

>>Världens äldsta flaskpost funnen på australisk strand – få hela historien i Världens Historia Årsbok 2018

Planet nära att krascha

Inledningsvis förlöpte expeditionen utan några problem. Första veckan tillbringade Amelia Earhart över 40 timmar i cockpit och tillryggalade 6000 kilometer. 

Hon stannade till i fyra städer på Sydamerikas östkust, innan planet den 7 juni fortsatte från Brasilien över Atlanten till Senegal i Afrika. 

Den följande etappen tvärs över Afrika gick också bra, och när Amelia Earhart lämnade den stora kontinenten, lyckades hon slå ännu ett rekord. 

Den 15 juni flög hon nästan 3000 kilometer från staden Aseb till Karachi i dåvarande Indien – ingen hade tidigare flugit den rutten i ett sträck med flygplan.

När Amelia Earhart skulle lyfta från den indiska staden Calcutta uppstod resans första riktigt stora problem. Monsunregnet hamrade mot vingarna med obönhörlig kraft och skalade på flera ställen av färgen. Startbanan var dessutom så lerig att planet hade svårt att lyfta. 

Först när Earhart och Noonan nådde slutet av banan, där djungeln började, fick planet luft under vingarna, och det var endast med nöd och näppe som de undvek att slå i trädtopparna. 

Earharts plan kraschade på Hawaii i mars 1937, och jordenruntflygningen sköts upp till slutet av maj.

Drömde om att dö i luften

De följande tio dagarna korsade Electran Burma, Thailand, Indonesien och norra Australien, innan planet landade i staden Lae på världens näst största ö, Nya Guinea. 

Sedan starten i USA hade Amelia Earhart och Frederick Noonan tillbringat nästan 150 timmar i cockpit och flugit 35000 kilometer. De sov endast när de hade fast mark under fötterna i olika städer längs rutten, och inte sällan ­tillbringades nätterna i flygplanshangarer på destinationerna.

Amelia Earhart steg enligt sin loggbok alltid upp mellan klockan tre och fyra på morgonen – om hon över huvud taget kunde sova i den tropiska hettan. 

Earhart åt väldigt lite och led konstant av huvudvärk och illamående på grund av bränsleångorna från planets motorer – ett tillstånd som kunde försvåra expeditionens nästa sträcka på 4000 kilometer, då Earhart skulle träffa den lilla ön Howland Island mitt på öppet hav.

Den första tredjedelen av etappen från Nya Guinea till Howland Island förlöpte planenligt. En gång i timmen rapporterade Earhart planets position till Harry Balfour, som var radiooperatör i Lae. 

Klockan 07.20 på morgonen den 2 juli passerade planet Nukumanu Island 1360 kilometer från Lae. Efter det blev det emellertid längre mellan rapporterna. 

När Earhart hade flugit i strax över 19 timmar i sträck ­kontaktade hon den amerikanska kustbevakningens kutter Itasca, som inväntade Electrans ankomst vid Howland Island. 

Ombord på kuttern fanns radiochefen Leo G. Bellarts. Med stigande oro hörde han hur Earhart rapporterade att planet höll på att få slut på bränsle. Tre kvart senare – klockan 20.14 – sprakade den kvinnliga pilotens röst genom radion för sista gången:

”Vi är på linjen 157–337. Vi kommer att upprepa detta meddelande. Vi flyger i nord-sydlig riktning”. Siffrorna anses referera till en kompassriktning, som Noonan hade uppmätt med hjälp av solen. 

Positionen placerade planet på en linje mellan Howland Island och den öde ön Nikumaroro 560 kilometer längre söderut. 

Det var på Nikumaroro som en grupp britter några år senare fann de kvarlevor som enligt ny forskning med stor ­sannolikhet tillhörde Amelia Earhart. När bränslet tog slut försökte hon av allt att döma nödlanda på Nikumaroro.

Vad som därefter hände med USA:s mest kända kvinnliga pilot har sysselsatt konspirationsteoretiker, flygnavigatörer och forskare i mer än åttio år. 

En sak är dock säker – om Amelia Earhart dog i cockpit, så dog hon som hon själv ville: ”När jag väl ska härifrån, vill jag göra det i mitt flygplan”, sa hon strax innan hon gav sig iväg på sin jordenruntflygning.

>>Få alla historierna från Världens Historia Årsbok 2018 – beställ nu

Vart tog Earhart vägen?

Japansk propagandaröst, amerikansk spion eller ett liv i USA under alias. Teorierna om Earharts öde är många.

1. Under andra världskriget spred kvinnor japansk propaganda via radion till amerikanska soldater

Radiopratarna berättade hemska historier från fronten för att skrämma de fientliga soldaterna. Den amerikanska pressen kallade kvinnorna kollektivt för ”Tokyo Rose”, och det ryktades att en av rösterna tillhörde Amelia Earhart. 

Japanerna skulle ha tagit henne till fånga efter kraschen och internerat henne i ett fångläger. När kriget bröt ut tvingade japanerna Earhart att sprida fientlig krigspropaganda genom etern. 

Ryktena var så envisa att Amelia Earharts man, George Putnam, besökte amerikanska soldater i Asien för att höra rösten med egna öron. 

Han kunde snabbt konstatera att Tokyo Rose inte var ett alias för hans försvunna hustru.

Fotot påstås visa Earhart och Noonan (i ringarna) efter kraschen i juli 1937, men bilden kommer troligen från en japansk resebok utgiven två år tidigare.

2. Boken ”Amelia Earhart: Beyond the Grave” hävdar att ­jordenruntflygningens syfte var att spionera på japanerna

Författaren W.C. Jameson påstår att Amelia Earhart hade fått specialkameror installerade i planet, och att hennes egentliga uppgift var att fotografera japanska militära installationer på öar i Stilla havet. 

Enligt Jameson tog japanerna Earhart till fånga efter nödlandningen och internerade henne i ett fångläger. Där avled hon så småningom av svält eller sjukdom. 

Boken ”Amelia Earhart: Beyond the Grave” gavs ut 2016.

3. Amelia Earhart lever under annat namn i USA

Så löd författaren Joe Klaas slutsats i boken ”Amelia Earhart Lives” från 1970. 

Enligt Klaas tog japanerna piloten till fånga efter kraschen, men efter att kriget tagit slut smugglade amerikanerna i hemlighet tillbaka Earhart till USA. 

Där tog hon namnet Irene Bolam och arbetade som banktjänsteman. Den riktiga Irene Bolam bestred Klaas påstående och stämde författaren och förlaget på 1,5 miljoner dollar.

Irene Bolam förnekade att hon var Amelia Earhart.

Få alla historierna från året som gick 

I Världens Historia Årsbok 2018 kan du månad för månad lära dig mer om årets händelser och läsa om deras kopplingar tillbaka i historien. Beställ DIN Världens Historia Årsbok just nu

Kanske är du intresserad av...