Den användarvänliga elbilen var runt år 1900 en vanlig syn på gatorna i USA och Europa.

Varför gav man upp elbilen?

Elbilen är på väg att göra comeback. Första gången elbilen gjorde succé var omkring år 1900, men vad var det som på den tiden fick bilproducenterna att överge elmotorn?

10 september 2014

Elbilen vs. bensinbilen

I bilens barndom var det inte alls givet att framtiden tillhörde bensinmotorn. Omkring år 1900 var eldrivna bilar en vanligare syn på gatorna i Europa och USA.

Elektriska fordon, som främst tillverkades av tyska Porsche och amerikanska Detroit Electric, erbjöd bättre komfort än de bullriga, stinkande och nyck­fulla bensinslukarna. El­bilar ansågs vara så lätthanterliga att till och med kvinnor kunde köra dem. Just bil­den av elbilen som en dambil fick herrarna att tveka – några tillverkare började till och med efterlikna bensin­bilen – bl.a. genom att montera fast en helt onödig kylare.

Låg maxhastighet och kort batteritid spelade inte så stor roll så länge man körde i städerna. Men när bilen även intog landsvägarna på 1920-talet förlorade elektriciteten kampen mot bensinen.

El var användarvänlig

  • Inga skakningar, oväsen eller lukt
  • Behövde inte växlas
  • Kunde startas utan startvev


Från år 1930 var elekt­riska person­bilar sällsynta.

Bensin levererade kraft

  • Hög hastighet

  • Lång räckvidd

  • Snabb att tanka


Därför vann bensinen

När vägarna blev bättre kunde man köra utanför städerna – räckvidden fick stor betydelse. Dessutom tillverkades Fords mycket billiga bilar endast med bensin­motor. Slutligen blev den tunga startveven överflödig med elekt­riska startmotorer.

Kanske är du intresserad av...