Passagerarna sägs ha åkt i 160 km/h i berg- och dalbanan Grand Centrifugal Railway.

När fick berg- och dalbanorna loop?

Vilken berg- och dalbana var den första med loop?

Första berg- och dalbanan med loop byggdes i London

År 1842 var en av Londons största attraktioner den s k Grand Centrifugal Railway – en berg- och dalbana med loop. Det var den första i sitt slag. Banan var drygt 60 meter lång, och en gång i timmen satte sig en passagerare i vagnen och åkte genom loopen i en hastighet som sägs ha varit i närheten av 160 km/h.

Paris fick den första permanenta berg- och dalbanan med loop

Den första permanenta berg- och dalbanan med loop stod klar i Frascatiträdgården i Paris 1846. Loopen i den franska banan var dubbelt så stor som i den brittiska och mätte knappt fyra meter på höjden.

Berg- och dalbanor provkördes många gånger

Människor var starkt skeptiska till säker­heten kring de nya åkattraktionerna, som provkördes på alla möjliga sätt – med såväl sandsäckar som apor.
Den franska tidningen Journal du Havre rapporterade i augusti 1846 om hur en testperson provåkt banan.

"Den höga fart varmed vagnen körde in i loopen uppmärksammades särskilt", skrev tidningen. "Han (testpersonen) hade inga problem att andas och upplevde en så behaglig känsla att han genast ville försöka igen."

Första olyckan med loop 1865

Det ändrade dock inte människors uppfattning om säkerheten, och år 1865, efter en olycka, försvann de flesta loopar. Först på 1970-talet började nöjesparkerna bygga banor med loopar igen.

Kanske är du intresserad av...