Museum återskapar livsfarligt glidflygplan

Den bräckliga farkosten bröt uppfinnarens nacke, men banade vägen för bröderna Wrights motoriserade flygning.

Den bräckliga farkosten bröt uppfinnarens nacke, men banade vägen för bröderna Wrights motoriserade flygning.

Richard Neuhauss, Deutsches Museum

På Smithsonian Museum i USA har experter återskapat en av flygplanshistoriens stora klenoder: ett exemplar av den tyske flygpionjären Otto Lilienthals glidflygplan Normalsegelapparat från 1896.

Otto Lilienthals glidflygplan var det första som massproducerades, och han sålde minst tio exemplar mellan 1893 och 1896.

Det nu restaurerade glidflygplanet köptes ursprungligen av den förmögne amerikanen William Randolph Hearst. Normalsegelapparat manövrerades genom att piloten höll i en spak, som var kopplad till vingarna.

Piloten skulle springa från toppen av en kulle, tills vinden lyfte farkosten från marken, så att pilotens ben dinglade under glidflygplanet. Piloten styrde genom att flytta sin tyngd från ena sidan till den andra.

Uppfinnarens glidflygplan efter den ödesdigra kraschen från 15 meters höjd.

© Public domain

Inget för räddhågsna

Lilienthals glidflygplan var svårt att styra, och det renoverade Normalsegelapparat, hade två knäckta ”revben” i vingarna.

Skadorna uppstod 1896, då Hearsts glidflygplan störtade. Lyckligtvis kom ingen människa till skada i samband med kraschen, och Smithsonian har valt att återskapa planet med den historiska skadan.

Otto Lilienthal hade inte samma tur. Under en flygning samma år störtade han i sin egen Normalsegelapparat och bröt nacken – 36 timmar senare avled han på sjukhuset.

Då hade Lilienthal emellertid hunnit bana vägen för framtidens flygare. De berömda bröderna Wright sa 16 år senare att ”av alla de män som på 1800-talet försökte lösa flygningens problem var Otto Lilienthal den i särklass viktigaste.”