När de första stridsvagnarna utvecklades under första världskriget kom inspirationen från civila arbetsmaskiner, som börjat tillverkas några år tidigare.
Patentansökningar från 1800-talet visar att idén om larvband är gammal, men först vid seklets slut lyckades en uppfinnare konstruera en praktiskt användbar version.
Alvin Orlando Lombard var smed och gjorde redskap till timmerindustrin i delstaten Maine i nordöstra USA. Han insåg att skogshuggarna skulle bli mycket effektivare, om de fick motordrivna fordon för att flytta tunga trädstammar.
För att köra i de oländiga skogarna krävdes det bra grepp, och därför kastade Lombard sig in i kampen om att utveckla larvband.
De första varianterna var ångdrivna
År 1901 var den första Lombard Log Hauler klar att användas. Den såg ut som ett lokomotiv, men hade larvband baktill och kunde förses med hjul eller medar framtill.
Fordonet var ångdrivet, medan senare versioner utrustades med dieselmotorer.
Fram till 1917 producerade Lombard 83 exemplar av sin maskin, som vid det laget kunde utföra mer än tjugo arbetshästars arbete.