Ettore Bugattis yngre bror, Rembrandt, var skulptör med djur som specialitet. Han formgav kylarfiguren till den mäktiga Royale.

© Polfoto/Corbis

Galleri: 6 eftertraktade Bugatti Royale

Bugatti Royale var ett kommersiellt fiasko. Fabriken sålde bara tre exemplar. Många år senare fick samlare upp ögonen för modellen, och i dag är den en av världens mest eftertraktade och dyraste veteranbilar.

© Polfoto/Corbis

Bugattis privatbil

Type: Sedanca de ville

Historia: Prototypen med en ännu större motor än de andra. Bugatti utrustade bilen med sam­manlagt fyra olika karosser och använde den som familjens privata fordon.

Arvingarna sålde bilen till de schweiziska bilsamlarna Hans och Fritz Schlumpf år 1963.

I dag: På museum i Frankrike

© Scanpix

Gömd i kloaken

Type: Coupé de ville

Historia: Såld till textiltillverkaren Armand Esders 1932. Ombyggd till coupé de ville av den franske politikern Raymond Patenôtre.

Gömdes i Paris kloaker under andra världs­kriget och bytte ägare flera gånger innan den år 1999 såldes till Volkswagens fabrik för 20 miljoner dollar.

I dag: Ingår i VW:s bilsamling

© Polfoto/Corbis

Hittad på soptipp

Type: Cabriolet

Historia: Såld 1932 till den tyske läkaren Josef Fuchs och sedan exporterad till USA, där en amerikansk bilsamlare hittade den på en bilkyrkogård år 1947.

Han köpte vraket för 400 dollar och restaurerade bilen, för att senare donera den till Fordmuseet i Michigan.

I dag: På Henry Ford Museum

© Polfoto/Corbis

Gammaldags från början

Type: Limousine

Historia: Såld år 1933 till britten Cuthbert W. Foster, arvtagare till ett varuhus i USA. Karossen var en kopia av den rike mannens Daimler från 1922.

När han flyttade till USA 1946 sålde han bilen. Efter flera ägare hamnade den i bröderna Schlumpfs samling i Frankrike.

I dag: På museum i Frankrike

© Scanpix/Heritage

Svensk köpte inmurad Royale

Type: Saloon

Historia: Fick först inte någon köpare. För att gömma bilen under kriget murade Bugatti in den. ­

Arvingarna sålde bilen till Briggs Cunningham. År 1987 köpte fastighetskungen Hans Thulin bilen på auktion för 5,5 miljoner pund, men sålde den sedan vidare.

I dag: I privat ägo

© Polfoto/Corbis

Fick en köpare efter 20 år

Type: Berline de voyage

Historia: Fick först ingen köpare. Murades in under kriget. År 1950 sålde Bugattis arvtagare bilen till Briggs Cunningham, som fraktade den till USA.

Sedan dess ägd av hotell- och kasinokungen William Harrah och av Thomas Monaghan, ägare till pizzaimperiet Domino's.

I dag: Ingår i VW:s bilsamling

LÄS MER: Hela historien om Bugatti Royale – världens dyraste bil