I dragkampen drog Rattlers fartygspropellrar hjulångaren Alecto baklänges med 4,6 km/tim.

Teknik - Sjöfart

När fick fartygen propellrar?

Varför fick fartygen propellrar i stället för skovelhjul?

Brittiska flottan bestämde sig år 1845 för att kontrollera om fartygspropellrar eller skovelhjul var det bästa för att driva ett ångfartyg framåt. Ingenjörer hade diskuterat frågan i åratal utan att komma fram till några övertygande resultat.

Flottor testade propellrar i duell

Nu ville Royal Navy klargöra saken en gång för alla. Världens mäktigaste flotta hade fått sitt första fartyg med propeller – nu skulle det testas i en tvekamp mot en hjulångare av samma storlek.

Duellen ägde rum i mars 1845 och delades in i tre discipliner. De båda fartygen skulle kappsegla, först i bra väder, sedan i höga vågor. Till sist skulle deras styrka jämföras genom en enkel dragkamp.

Propellrar var bäst i oväder

Tävlingen slutade med tre klara segrar för propellerslupen HMS Rattler. Särskilt överraskande var hennes överlägsenhet i hårt väder. Före testet hade många nämligen räknat med att rivalen HMS Alectos stora skovelhjul skulle visa sig helt överlägsna i hög sjö.

Amiralerna tog till sig resultatet av de entydiga testerna och efter det konstruerades flottans ångfartyg med propellrar. Skovelhjulen var dock fortfarande vanliga på flod­båtar ända in på 1900-talet.

Läs också:

Teknik

Så billig var en Ford T

2 minuter
Zebraränder
Sjöfart

Varför var krigsfartygen randiga?

2 minuter
Sjöfart

USA:s ”spökflotta” vägrar ge upp

1 minut

Logga in

Fel: Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
VisaDölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!