Den människoliknande och ångdrivna roboten blev känd som ”ångmannen”.

© Imageselect & Syfywire.com
Teknik

Robotman skulle ersätta hästar

Uppfinnaren Zadoc Dederick presenterade 1868 en optimistisk uppfinning, som skulle ersätta ett av dåtidens viktigaste transportmedel – den hästdragna vagnen.

Nya experiment med ångkraft såg kons­tant dagens ljus i mitten av 1800-talet. Till de mer optimistiska hörde den amerikanske uppfinnaren Zadoc ­Dedericks ångmänniska, som presenterades 1868 och som skulle ersätta de hästdragna vagnarna på gatorna.

Ångmänniskan förflyttade sig på metallben och styrdes av ett antal spakar i vagnen.

Dederick hade gett figuren en jacka och en hög hatt av metall. Hatten fungerade även som skorsten. Under jackan satt ångpannans eldstad, som behövde fyllas med kol ungefär var tredje timme.

Ångmannen var 2,4 meter hög och vägde 227 kilo, innan den fylldes med kol.

© Imageselect & Syfywire.com

Ångmannen var för dyr i drift

Enligt uppfinnaren skulle det inte kosta mer än tjugo cent om dagen att hålla ångmannen igång, när den förflyttade sig med omkring 45 kilometer i timmen.

Dessvärre lyckades Dederick aldrig konstruera en version som var billig nog att massproducera.

Intresset för maskinen var dock stort, och inspirerade författaren Edward S. Ellis till The Steam Man of the Prairies, som var den första boken i en av världens första science fiction-serier inom massmarknadslitteraturen.

Läs också:

Byggnader

Hooverdammen: Blod, svett och sex miljoner ton betong

18 minuter
Byggnader

8 nordiska spökslott

9 minuter
Uppfinningar

Från mystiska batterier till revolutionerande teknik

5 minuter

Logga in

Fel: Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
VisaDölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!