Thrust SSC med piloten Andy Green, hastighetsrekordhållare på land

Vem var först med att bryta ljudvallen på land?

Under lång tid hade hastighetsrekorden på land stagnerat, men på 1960-talet började våghalsar montera jetmotorer på sina fordon, och då hände det saker!

Under lång tid hade hastighetsrekorden på land stagnerat, men på 1960-talet började våghalsar montera jetmotorer på sina fordon, och då hände det saker!

Skyscan Photolibrary/Imageselect

Den 15 oktober 1997 blev britten Andy Green den första människan som officiellt bröt ljudvallen på land.

Den historiska händelsen inträffade i en öken i den amerikanska delstaten Nevada, då Green, en före detta stridspilot, kom upp i 1 228 kilometer i timmen.

Faktum är att Green hade brutit ljudvallen redan två dagar tidigare, men det försöket godkändes inte. Reglerna kräver nämligen att bilen inom loppet av en timme ska köras två sträckor om en engelsk mile vardera.

Genomsnittshastigheten av sträckorna utgör rekordförsöket. Green sprängde ljudvallen redan under sin första mile, men kom i mål först efter en timme och fyrtionio sekunder.

Hans hastighetsrekord godkändes inte, eftersom han hade överskridit den formella tidsramen med fyrtionio sekunder.

I stället sattes rekordet två dagar senare i jetbilen Thrust SSC. Den sexton och en halv meter långa och tio ton tunga bilen är i praktiken ett ombyggt flygplan. Den är nämligen utrustad med två jetmotorer från stridsflygplanet F-4 Phantom II.

Motorerna utvecklar över hundratusen hästkrafter. Som jämförelse ligger en personbils effekt i regel någonstans mellan hundra och hundrafemtio hästkrafter.

Greens rekord sattes femtio år och en dag efter det att den amerikanske piloten Chuck Yeager den 14 oktober 1947 blev först med att spränga ljudvallen i luften med planet Bell X-1.