Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Biplanets manöverduglighet gjorde flygplanstypen till den vanligaste under första världskriget.

© Imageselect
Teknik - Maskiner

Varför övergavs dubbeldäckare?

Biplanets manöverduglighet gjorde flygplanstypen till den vanligaste under första världskriget, men dubbeldäckaren övergavs snabbt av luftens pionjärer.

När bröderna Wright år 1903 skrev in sig i historieböckerna som de första som genomförde en motordriven flygning, utfördes den banbrytande bedriften i ett biplan – ett flygplan med två vingpar, det ena ovanför det andra.

Konstruktionen var den vanligaste bland flygplanstillverkare till slutet av 1930-talet, då flera ­flygplan började använda endast ett vingpar.

Flygpionjärer experimenterade med flygplan

Redan samtidigt med bröderna Wright experimenterade andra flygplanspionjärer med monoplan med ett vingpar, men dåtidens motorer var för svaga och propellrarna för dåliga för att hålla monoplanen stabila i luften.

Biplanens båda vingpar gav en större ­ving­areal, som gav bättre lyftkraft och bättre manöverduglighet.

I perioden mellan världskrigen utvecklades flygplansproduktionen dock så mycket – både tekniskt och mekaniskt – att tillverkarna kunde konstruera kraftigare motorer och starkare vingar.

Resultatet blev mer aero­dynamiska monoplan, som kunde flyga betydligt fortare än de gammaldags dubbeldäckarna.

Läs också:

Maskiner

Titanic: Fascinerande fakta

9 minuter
Maskiner

När användes de första enarmade banditerna?

2 minuter
Maskiner

Torpedflygets första triumf

14 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

passowrd_reset.form.email_help
Ogiltig e-postadress

Skriv in lösenord

Vi har skickat ett mejl till med ett lösenord
Fel: Skriv in din kod

Nytt lösenord

Lösenord behövs
Visa Dölj