Första stridsvagnen höll inte för slagfältet
Britterna var först med att tillverka en stridsvagn – Little Willie. Trots att det bara blev ett exemplar blev den förebild för alla kommande stridsvagnar.

Little Willie på stridsvagnsmuseet i Bovington.
Brittiska No. 1 Lincoln Machine var världens första fungerande stridsvagnsprototyp som kom i tillverkning. Vagnen utvecklades 1915 och den innovativa utformningen skulle utgöra grund för alla senare stridsvagnsmodeller. Smeknamnet Little Willie hämtades från en populär tecknad propagandafilm och var menad som en förolämpning av den tyske kronprinsen Wilhelm.
Willievagnen vägde ungefär 18 ton och var nästan sex meter lång. Skyddet planerades till 10 mm tjock pansarplåt men prototypen utfördes med vanliga järnplattor som nitades fast. Besättningen skulle bestå av sex personer. Två skulle sitta längst fram och köra fordonet, varav en skulle styra, växla och gasa medan den andra skötte bromsarna.
Motorn utvecklade 105 hästkrafter och hade två växlar plus back och kunde köra 3,2 km/h. Den planerade beväpningen bestod av en tvåpundig (40 mm) Vickers kanon, kallad Pompom efter ljudet, som skulle placeras i tornet, och sex kulsprutor. I vagnen fanns plats för 800 granater.
Churchill fick ansvaret
I februari 1915, drygt ett halvår efter krigsutbrottet, bildades en landskeppskommitté (Landships committee) av dåvarande marinministern Winston Churchill. Kriget på västfronten hade förvandlats till ett skyttegravskrig med stillastående försvarslinjer.
Churchill var nu angelägen att utveckla ett stridsfordon som kunde ta sig över vallgravar om minst 1,5 meter, stå emot kulspruteeld och forcera taggtrådshinder. Tanken var att »landskeppet» skulle vara arméns motsvarighet till flottans slagskepp.
Vid denna tid fanns redan terränggående fordon, främst traktorer, och armén var igång med att vidareutveckla ett terrängfordon för militärt bruk för att dra kanoner. Överste R E B Crompton, som ledde arméns försök, kontaktades därför och blev snart medlem
i landskeppskommittén. Verksamheten bedrevs under yttersta sekretess.
En mängd civila fordon, både med band och hjul, testades innan företaget William Foster & Company of Lincoln den 22 juli 1915 fick i upp-drag att utveckla en terrängvagn med två larvband. Företaget, som vanligtvis tillverkade jordbruksmaskiner, satte genast igång med arbetet under ledning av William A Tritton.
Den 11 augusti inleddes monteringen och i början av september testkördes vagnen på gårdsplanen till gjuteriet i Wellington. Under följande terrängkörningar uppenbarade sig ett allvarligt problem – larvbanden fungerade inte som det var tänkt.