Flygande museum från andra världskriget
En del museibesök är något extra; vad sägs om att flyga med i en B-24 Liberator från andra världskriget?

Planet från andra världskriget, en B-24 Liberator, tjänstgör som flygande museum.
Stämningen i vänthallen på Naples lilla inrikesflygplats i sydvästra Florida är lättjefullt sömnig. Piloterna släntrar in med sina obligatoriska pappmuggar med blaskigt kaffe. De hälsar och tar sig tid att växla några ord med var och en av oss åtta passagerare som står inför vårt livs flygtur. Det känns nästan familjärt och någon säkerhetskontroll behöver vi inte bekymra oss över. En snabb genomgång av rutinerna ombord är allt som behövs.
– Ni måste sitta ner vid start och landning, förklarar chefspilot Rob Collings.
– Och trampa inte på bombluckorna. De är inte byggda för det, och det är ganska långt ner till marken. I övrigt får ni göra vad ni vill.
Allt i B-24:an är original
En efter en tar vi oss ombord. Allt är i original och det är samma platser som under kriget. Jag hittar ett ledigt utrymme på flight deck. Det gamla läderbältet är dock så styvt att jag inte kan spänna fast mig. Istället tar jag spjärn med fötterna mot buktornet, den lilla »bollen» under flygplanet, i vilken en av skyttarna tvingades uthärda timmar under bombräderna.
Ljudet när vi taxar ut på banan är annorlunda än jag föreställt mig, mer metalliskt och mekaniskt på något sätt. De fyra 1 200 hästkrafter starka Pratt & Whitney-motorerna tycks dock svara som de ska när piloten Paul Reedy släpper på bromsarna och ger fullt gaspådrag.
Farten ökar sakta. 100 km/h, 140, motorerna vrålar, 160. Så plötsligt lättar vi och lyfter mot skyn – ombord på världens enda flygande B-24J Liberator!