Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Concorde flög till USA på tre timmar

År 1954 påbörjade franska och brittiska ingenjörer arbetet med att utveckla ett passagerarplan som kunde flyga snabbare än ljudets hastighet. Femton år senare lättade den första lyxikonen från startbanan.

Shutterstock

Ombord på Concorde var det trångt, men det serverades hummer.

© Jim Sugar/Getty Images

Jetsetet älskade fartmonstret

Redan från början var Concorde tänkt som ett prestigeprojekt som skulle transportera enbart stenrika passagerare i första klass.

Dyra viner, kubanska cigarrer och en exklusiv meny skulle locka kräsna kunder som hade bråttom – eller som bara ville visa att de hade råd att flyga med världens snabbaste passagerarplan.

År 1986 kostade en resa från New York till London 2 076 dollar, vilket i dagens penningvärde motsvarar 51 000 kronor.

Normalt tog resan tre och en halv timme, men med kraftig medvind gick det fortare. Hastighetsrekordet sattes år 1996, då en Concorde flög sträckan på två timmar och femtiotre minuter.

Concorde i siffror

  • Namn

    Aérospatiale/BAC Concorde

  • Toppfart

    2 180 kilometer i timmen

  • Flyghöjd

    Max 18 300 meter

  • Räckvidd

    7 750 kilometer

  • Antal passagerare

    Max 120

  • Bränsleförbrukning

    25 000 liter i timmen

  • Antal tillverkade

    20

Konkurrenterna kom långt efter

© Keystone-France/Getty Images

Svindlande hastighet

Concordes motor, Rolls-Royce/Snecma Olympus 593, var den civila luftfartens enda med efterbrännkammare, som normalt bara används av militären.

I en efterbrännkammare tillsätts extra bränsle, så att energin i jetstrålen ökar och ger mer dragkraft.

Var och en av Concordes fyra motorer gav större dragkraft än motorn i det amerikanska stridsflygplanet F-16 när det testflögs år 1974.

Alla ombord dog när en Concorde störtade år 2000. Olyckan fick intresset för biljetterna att sjunka och år 2003 ställde British Airways och Air France in flygningarna.

Shutterstock

Vinklad nos gav bättre sikt

När Concorde flög pekade nosen rakt fram för att göra planet så aerodynamiskt som möjligt. Vid start och landning kunde emellertid piloten inte se över den långa nosen, så ingenjörerna såg till att den kunde sänkas.

Shutterstock

Deltavingen

tålde de enorma krafter som planet utsattes för i överljudshastighet.

Shutterstock

Planet sträcktes ut

under färden. Friktionen värmde upp kroppen och vingarna till närmare hundra grader, så planet blev tjugofem centimeter längre. Lyckligtvis drog planet ihop sig igen när temperaturen sjönk.

Shutterstock

Varje motor i Concorde vägde drygt tre ton.

Shutterstock & Keystone-France/Getty Images
© Shutterstock

Museiplan kan lyfta igen

Sedan år 2003 har Concorde varit pensionerat och utställt på museer runtom i världen.

En grupp entusiaster arbetar dock på att få upp det klassiska planet i luften igen.

År 2015 meddelade Club Concorde att en sponsor ställt drygt två miljarder kronor till förfogande och att gruppen hade frågat flygplatsen Paris-Le Bourget om dess utställda Concorde var till salu.

Många experter tvivlar dock på att planet någonsin kommer att kunna göras flygdugligt igen.

Läs också:

Maskiner

Sovjetiskt prestigeplan var snabbast i världen

1 minut
orientexpressen 1907
Maskiner

Vart gick Orientexpressen?

1 minut
Rockefeller Center
Byggnader

Rockefeller gav New York ett ansiktslyft

15 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj