Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

short brothers empire c class över durban

Hur länge har vi flugit till Asien?

Idén kläcktes redan år 1924, men det tog lite tid innan drömmen om en flygrutt från ena änden av det brittiska imperiet till den andra kunde förverkligas. Först måste man uppfinna en bra flygbåt.

IWM

År 1937 uppfyllde flygbåten Short Empire en ambitiös brittisk dröm. Äntligen blev det möjligt att knyta ihop det globala imperiet med flygrutter.

Det hade regeringen i London eftersträvat sedan Imperial Airways grundades 1924, men först nu fick bolaget flygplan som var kraftfulla nog att frakta post och passagerare till även de avlägsnaste destinationer.

Medan resenärer dittills tvingats byta plan flera gånger – och färdas vissa etapper med tåg – kunde Short Empire ta dem hela vägen.

I juni 1937 öppnade linjen London–Kapstaden och i juli året därpå London–Sydney. Historiens första interkontinentala flyglinjer hade sett dagens ljus.

London–Sydney: 30 mellanlandningar, cirka 2 200 mil

London–Kapstaden: 12 mellanlandningar, cirka 1 100 mil

Mary Evans Picture Library/Ritzau Scanpix

I cockpiten satt kaptenen, navigatören och radiooperatören.

Mary Evans Picture Library/Ritzau Scanpix

I kabyssen fick stewarden slita för att uppfylla alla sina passagerares önskemål.

Posttjänstemannen höll ordning på alla försändelser som skulle av och på.

Mary Evans Picture Library/Ritzau Scanpix

Fyra kabiner kunde hysa upp till 17 passagerare. Längst fram låg rökkabinen och därefter mittskeppskabinen, promenadkabinen och akterkabinen. På kvällen gjordes alla om till sovkabiner.

Mary Evans Picture Library/Ritzau Scanpix

Två ton bagage, drygt hundra kilo per passagerare kunde Short Empire ta.

Mary Evans Picture Library/Ritzau Scanpix

Short Empire

Shortfabriken hann tillverka 42 Empireplan innan den gick över till krigsproduktion 1940.

Mary Evans Picture Library/Ritzau Scanpix

Flygplanstillverkaren Short Brothers fick i uppgift att utveckla det nya flaggskeppet åt Imperial Airways, eftersom flygplatser var ovanliga utanför Europa på 1930-talet.

Bolaget behövde ett flygplan som inte krävde ett fast underlag för att landa och tanka. Biljettpriserna var höga, så flygresor var en lyx för enbart de rikaste.

Alla ombord fick en utsökt betjäning i lyxkabiner. Resan påminde om en kryssning på så vis att passagerarna kunde gå på upptäcktsfärd i exotiska städer längs vägen.

Andra världskriget avbröt den interkontinentala flygtrafiken, och under kriget anlades så många flygplatser att flygbåtarna inte längre behövdes 1945.

Läs också:

Romarriket

Asiens giftkung mördade 80 000 romare

16 minuter
orientexpressen 1907
Maskiner

Vart gick Orientexpressen?

1 minut
Maskiner

Trubbnosen flög till USA på tre timmar

4 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj