
Gottleb Daimler (t.v.) och Wilhelm Maybach (t.h.)
Uppfinnarna bakom fartmonstret: Partners satte fart på världen
Wilhelm Maybach var femton år och föräldralös, när han 1861 blev lärling på en maskinverkstad i en välgörenhetsorganisations regi.
Där mötte han Gottlieb Daimler, som var ingenjör och Maybachs chef. De inledde ett partnerskap, som skulle förändra historien.
Daimler och Maybach uppfann nämligen en förbränningsmotor, som var betydligt lättare än alla befintliga motorer, och därför lämpade sig att sätta på hjul.
Uppfinningen gav kraft – först till motorcyklar och senare till bilar, luftskepp och flygplan.
Historiens berömda motorcyklar

Velocipede
Frankrike, 1867
Drivkraft: Ånga
Toppfart: 14 km/t.

Reitwagen
Tyskland, 1885
Drivkraft: Bensin
Toppfart: 11 km/t.

Harley-Davidson
USA, 1938
Drivkraft: Bensin
Toppfart: 150 km/t.





Motorcykeln i siffror
- Motor: Bensinmotor
- Kraft: 0,5 hk
- Toppfart: 11 km/t.
- Broms: Bakbroms
- Produktionsår: 1885
Sadeln döljer motorn
Ett glödstift antänder bensinen och startar förbränningsmotorn. Systemet är en stabil kraftkälla, men vid hastigheter över 11 km/t. kan motorvärmen få sadeln att börja brinna.
Stödhjul gör cykeln stabil på vägen
Stödhjul monterade på var sida av motorcykeln ger fordonet stabilitet under körning och gör att det inte välter på grund av den låga hastigheten.
Ramen är gjord av trä.
Växellåda reglerar hastigheten
En drivrem (1) överför kraften från motorn till två kugghjul (2), som driver bakhjulet. Med hjälp av ett handtag kan drivremmen flyttas mellan två remskivor med olika diameter (3) och ändra hastigheten.

Motorn drevs med alkohol och utvecklade ett tryck av 3,5 atmosfärer. Det gav en toppfart av 24 km/t.
Alkoholdriven trehjuling
Den franske ingenjören Louis-Guillaume Perreaux experimenterade med ångdrivna motorcyklar.
Till industriutställningen i Paris 1884 konstruerade han en med tre hjul.
Ångtrycket i motorn tillät färder på cirka fem mil. Sedan var det dags att börja om det besvärliga arbetet med att bygga upp ångtrycket igen.

2020: Museum passer på cyklen
Den oprindelige Reitwagen gik tabt, da en voldsom brand i 1903 hærgede Daimler-Motoren-Gesellschaft i Stuttgart, men kopier er udstillet på forskellige museer, fx på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.
Her bliver samlingens omkring 160 køretøjer vedligeholdt af et særligt center, som også leverer reservedele til private veteranejere.