Shutterstock

Bensin drev tvåhjuling

Först med Maybachs och Daimlers Reitwagen och den bensindrivna förbränningsmotorn förverkligades drömmen om en driftssäker, lätthanterad motorcykel.

Gottleb Daimler (t.v.) och Wilhelm Maybach (t.h.)

© Imageselect

Uppfinnarna bakom fartmonstret: Partners satte fart på världen

Historiens berömda motorcyklar

© ROGERIOMACHADO

Velocipede

Frankrike, 1867
Drivkraft: Ånga
Toppfart: 14 km/t.

© Shutterstock

Reitwagen

Tyskland, 1885
Drivkraft: Bensin
Toppfart: 11 km/t.

© Shutterstock

Harley-Davidson

USA, 1938
Drivkraft: Bensin
Toppfart: 150 km/t.

Motorcykeln i siffror

  • Motor: Bensinmotor
  • Kraft: 0,5 hk
  • Toppfart: 11 km/t.
  • Broms: Bakbroms
  • Produktionsår: 1885
ART Collection/Imageselect

Sadeln döljer motorn

Ett glödstift antänder bensinen och star­­tar förbrännings­­mo­to­rn. ­Systemet är en stabil kraft­källa, men vid hastigheter över 11 km/t. kan mo­tor­vär­men få sadeln att börja brinna.

ART Collection/Imageselect

Stödhjul gör cykeln stabil på vägen

Stödhjul monterade på var sida av motorcykeln ger fordonet stabilitet under körning och gör att det inte välter på grund av den låga hastigheten.

ART Collection/Imageselect

Ramen är gjord av trä.

ART Collection/Imageselect

Växellåda reglerar hastigheten

En drivrem (1) överför kraften från motorn till två kugghjul (2), som driver bakhjulet. Med hjälp av ett handtag kan drivremmen flyttas mellan två remskivor med olika diameter (3) och ändra hastigheten.

ART Collection/Imageselect & JoJan

Motorn drevs med alkohol och utvecklade ett tryck av 3,5 ­atmosfärer. Det gav en toppfart av 24 km/t.

© Edward Henry Knight

Alkoholdriven trehjuling

Den franske ingenjören Louis-­Guillaume Perreaux experimenterade med ångdrivna motorcyklar.

Till ­industriutställningen i Paris 1884 konstruerade han en med tre hjul.

Ångtrycket i motorn tillät färder på cirka fem mil. Sedan var det dags att börja om det besvärliga arbetet med att bygga upp ångtrycket igen.

© NPC Collection/Imageselect

2020: Museum passer på cyklen

Den oprindelige Reitwagen gik tabt, da en voldsom brand i 1903 hærgede Daimler-Motoren-Gesellschaft i Stuttgart, men kopier er udstillet på forskellige museer, fx på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.

Her bliver samlingens omkring 160 køretøjer vedligeholdt af et særligt center, som også leverer reservedele til private veteranejere.