Sociala medier

Vem uppfann det första sociala mediet?

År 1997 slog webbplatsen SixDegrees.com upp dörrarna till en ny, digital tidsålder. Men det skulle snart visa sig att tiden inte var mogen för sociala medier.

År 1997 slog webbplatsen SixDegrees.com upp dörrarna till en ny, digital tidsålder. Men det skulle snart visa sig att tiden inte var mogen för sociala medier.

Shutterstock

Den första sociala medieplattformen i modern bemärkelse grundades av amerikanen Andrew Weinreich. Han skapade Six Degrees, vars webbplats lanserades i maj 1997. Six Degrees gav användarna möjlighet att skapa profiler, bli vän med andra användare, skicka meddelanden till sina vänner och blogga om sin vardag.

Webbplatsen var inledningsvis en succé och fick omkring 3,5 miljoner registrerade användare under sin populäraste period. Trots att Six Degrees blev ganska populär satte den tekniska utvecklingen käppar i hjulet.

I slutet av 1990-talet var tillgången till internet fortfarande begränsad – framför allt för att det var dyrt att surfa. Aktiviteten bland användarna på Six Degrees var därför sparsam.

Ett annat problem enligt Weinreich var att digitalkameror och mobiltelefoner ännu inte slagit igenom på bred front, och att delning av bilder och filmer inte var särskilt utbrett.

Sist, men inte minst, var marknaden för annonsering på nätet ännu inte mogen. De många tekniska hindren innebar i slutänden att Six Degrees inte kunde omsätta sin popularitet till pengar.

Sociala medier

Sociala medier har krävt vår uppmärksamhet sedan 1997.

© Shutterstock

”Vi var för tidigt ute”

Lyckligtvis för Weinreich sålde han i december 1999 sitt banbrytande, men konkurshotade, bolag för 125 miljoner dollar till ett mediebolag. Den nya ägaren lyckades dock inte heller tjäna pengar på Six Degrees och lade ner webbplatsen redan året därpå, när den så kallade it-bubblan sprack.

I samband med nedläggningen år 2000 konstaterade Andrew Weinreich att den uteblivna ekonomiska framgången berodde på att Six Degrees var före sin tid.

”Vi var för tidigt ute. Tajming är helt avgörande”, sa Weinreich.