De unga ville ha huvudet bart
Under åren mellan världskrigen fick fler unga från medelklassen tillgång till universiteten, som tidigare varit förbehållna överklassen och som hade strikta regler för korrekt klädsel.
Men i takt med att sammansättningen av elever förändrades genomgick även klädnormerna en förändring, och bland de unga betraktades hatten som en onödig kvarleva från gårdagen.
Inställningen spred sig till resten av samhället, när de unga blev färdiga med sina utbildningar och gav sig in på arbetsmarknaden.
Enligt en del historiker bidrog utvecklingen av motorvägsnätet under efterkrigstiden också till hattens försvinnande.
De långa vägarna gjorde det enkelt och bekvämt att färdas långa sträckor och gjorde bilen till var mans egendom. År 1920 ägde mindre än en procent av befolkningen i USA en bil, men det hade ökat till 25 procent 1940 och hela 55 procent 1970.
Till skillnad från i tåg, spårvagnar och hästdroskor var det lågt i tak i bilarna, vilket gjorde hattar tämligen opraktiska. Dessutom behövde män inte längre en hatt för att skydda sig mot väder och vind, när de satt i en bil.