Pojke plockar godis.

Varför får barn godis vid halloween?

Före 1950-talet fick barn nötter och kakor vid halloween, när de gick från hus till hus. Men sedan kom listiga reklamare på en plan för att sälja mer godis.

Före 1950-talet fick barn nötter och kakor vid halloween, när de gick från hus till hus. Men sedan kom listiga reklamare på en plan för att sälja mer godis.

E.J. Brach & Sons

Traditionen att dela ut godis till barn på halloween uppfanns av amerikanska godistillverkare. Före 1950-talet fick barn i regel mynt, leksaker, nötter eller hembakta kakor, när de ringde på dörrar under halloween. Men godisindustrin såg en möjlighet att tjäna pengar och började från 1950-talet marknadsföra godis som en del av halloween.

Pojke plockar godis.

Reklambyråer såg till att göra godis till en del av halloween – här i en reklam från 1962.

© E.J. Brach & Sons

Reklambyråer anlitade av godisindustrin hade varit på jakt efter en högtid då godis och sötsaker kunde stå i centrum för firandet. Med början 1916 och de följande åren lanserade godistillverkarna stora reklamkampanjer för Candy Day – en ny, egenhändigt påhittad högtid den andra söndagen i oktober, som – enligt godistillverkarna – handlade om att hylla vänskap och kärlek genom att ge sötsaker till nära och kära.

Genombrottet kom på 1950-talet

Reklambyråerna satte in annonser i ett stort antal tidningar, anlitade skådespelare som gjorde reklam och delade ut gratis godis till bland annat föräldralösa barn och gamla damer. Men det stora genombrottet kom först under 1950-talet, när godisindustrin lyckades övertala butiker att lyfta fram godis som en naturlig del av halloween, som firas i oktober.

USA:s populäraste godis under halloween

När halloween närmar sig blir amerikanerna fullständigt godistokiga. Enligt den amerikanska nättidningen Business Insider kommer amerikanerna i år att spendera tre miljarder dollar på halloween-godis – det motsvarar drygt 25 miljarder kronor. För de pengarna köper amerikanerna 300 000 ton godis – sex gånger så mycket som Titanic vägde.

Försäljningssiffror visar att det populäraste halloween-godiset i USA är Reese’s Peanut Butter Cups – i hård konkurrens med Skittles och M&M’s.

Reklamkampanjerna gav utdelning. Godis etablerade sig snabbt bland barn, men även bland föräldrar, som nu kunde köpa stora påsar med förpackat godis, som var enkelt att dela ut. Redan på 1970-talet fick de utklädda barnen nästan enbart sötsaker till halloween.