Varm hamburgare framför vägg

Gammal kokbok: Baka din hamburgare en vecka i skorstenen

Före McDonald’s massproduktion fyllde skorstenen en viktig funktion i tillredningen av en hamburgare. Historien om den populära nötfärsbiffen innehåller både rök, kaffe och en uppfinningsrik dansk.

Före McDonald’s massproduktion fyllde skorstenen en viktig funktion i tillredningen av en hamburgare. Historien om den populära nötfärsbiffen innehåller både rök, kaffe och en uppfinningsrik dansk.

Shutterstock

Hamburgarens historia inleddes för drygt 260 år sedan. Ordet ”hamburgare” förekommer för första gången i den engelska kokboken The art of cookery, made plain and easy från år 1747. Bokens författare, Hannah Glasse, avsåg emellertid inte nötfärsbiffar, utan använde i stället beteckningen om en korv bestående av malet kött, vitlök och rom.

Innan korven knöts skulle den kryddas med salt, peppar, kryddnejlika, muskotnöt och vinäger. För att utveckla en riktigt rökig smak skulle Glasses Hamburgh sausages bakas en vecka i husets skorsten. Hon rekommenderade att hamburgerkorven serverades på en skiva bröd.

Glasse skrev sin kokbok för att hon hade ont om pengar och hon kopierade en hel del recept, men boken sålde ändå bra. Den var framför allt riktad till finare fruar, som skulle instruera sin tjänarstab i matlagning.

Idén till den skorstensbakade korven lär hon ha fått från tyska immigranter som bosatt sig i England. Hamburgerkorven blev emellertid aldrig någon succé. Därför måste den moderna hamburgarens ursprung sökas på annat håll än i England. Som namnet hamburgare antyder spelade den tyska staden Hamburg en viktig roll.

Hannah Glasses kokbok från år 1747

Förutom skorstensrökt kött innehöll Hannah Glasses kokbok från år 1747 ett recept på hog’s pudding, en korv från det engelska grevskapet Cornwall. Hennes verk blev århundradets mest lästa kokbok.

© Scan: Contributor. Original: W.Wangford c.1777

Hamnstaden vid Elbe blev en knutpunkt för de sex miljoner tyskar som utvandrade till Amerika under 1800-talet och i början av 1900-talet. Innan sjömännen och emigranterna gick ombord stillade de hungern på kajen med en så kallad sjömanssmörgås.

Den bestod av stekt kött och ett stekt ägg mellan två skivor rostat bröd. Vid ankomsten till New York lär många tyskar ha efterfrågat denna specialitet från Hamburg, vilket snart fick stadens kaféer och restauranger att servera en rätt som de kallade Hamburg steak, allt för att locka tyska kunder.

Någon hamburgare i dagens mening rörde det sig emellertid inte om. Kunderna fick nöja sig med en köttfärsbiff med lök och ströbröd. Hamburgerrevolutionen i Amerika var dock ett faktum.

Flottiga fingrar gav upphov till idé

Det tyska påfundet började dyka upp i amerikanska tidningar. År 1887 skrev bland annat Chicago Tribune om hur en Hamburg steak skulle tillagas.

Världens första hamburgerkedja White Castle

Världens första hamburgerkedja hette White Castle. På 1920-talet kostade en hamburgare där fem cent.

© Todd Murray

Vem som tog nästa avgörande steg i hamburgarens utveckling råder det delade meningar om. En populär historia är att 15-årige Charles Nagreen år 1885 skulle sälja köttbullar på marknaden Outagamie County Fair i den amerikanska delstaten Wisconsin. Tonåringen insåg att hans kunder hade svårt att hålla den flottiga smörgåsen medan de gick omkring bland tusentals andra människor på marknadsplatsen.

Nästa portion köttbullar bankade Nagreen därför platta innan han stekte dem. Därefter lade han dem mellan två skivor bröd. Idén gav tonåringen smeknamnet ”Hamburger Charlie”.

En annan historia är att marknaden Erie County Fair samma år hölls i staden Hamburg i östra delen av den amerikanska delstaten New York.

Under festligheterna sålde bröderna Frank och Charles Menches korvsmörgåsar. När de fick slut på korv gick de till slaktaren, som bara hade köttfärs kvar. Bröderna kryddade färsen med salt, socker och kaffe och sålde smörgåsar med ketchup och lök. Rätten kallade de ”hamburgare”, efter staden där de befann sig.

Enligt Library of Congress skapade den danske immigranten Louis Lassen den moderna hamburgaren år 1895.

På USA:s motsvarighet till Kungliga biblioteket, Library of Congress, går det att läsa om en tredje hamburgerpionjär. År 1895 sägs det att den danske immigranten Louis Lassen skapade den moderna hamburgaren. Lassen drev en mobil diversehandel i New Haven i delstaten Connecticut. En dag bad en man att få en snabb måltid. Lassen stekte då en biff som han lade mellan två skivor rostat bröd.

En kort tid senare öppnade hamburgerbaren Louis’ Lunch, varefter biffsmörgåsen gjorde sitt segertåg. Under 1920-talet fick alla amerikanska städer med självrespekt en hamburgerbar.

År 1921 startade historiens första hamburgerkedja, White Castle, när kocken Walter Anderson från Kansas träffade affärsmannen Edgar Walter Ingram. White Castle, som snart hade filialer i 16 städer, banade väg för andra entreprenörer, som tänkte ännu större: bröderna Maurice och Richard McDonald.

Bröderna McDonald öppnade sin hamburgerbar år 1940. Efter andra världskriget, då det inte längre rådde brist på kött, startade bröderna den moderna hamburgerkedjan, som blev känd för sin snabba servering.

Växande myntstaplar framför tegelmur
© Shutterstock

Priset på en Big Mac visar ett lands köpkraft

Det började som ett skämt, men priset på en Big Mac har visat sig ge en ganska bra bild av hur mycket pengar ett lands invånare har till sitt förfogande.

År 1986 skapade den brittiska tidskriften The Economist ett så kallat Big Mac-index. På skämt jämförde tidskriften priset på McDonald’s världsberömda hamburgare, för i alla länder tillverkades hamburgaren på exakt samma sätt och med precis likadana ingredienser.

Ekonomerna blev snart ense om att idén faktiskt inte var så dum. Big Mac-indexet ger en snabb och enkel fingervisning om köpkraften i praktiskt taget alla världens länder.

Företag som inte har råd med kostsamma analyser kan med hjälp av indexet beräkna vilket pris de bör begära för en vara när de exporterar till nya länder. Ekonomerna gav den nya metoden det engelska namnet burgernomics, för den behövde naturligtvis ett respektingivande namn.

Sedan år 1986 har The Economist gjort årliga uppdateringar av Big Mac-indexet. De senaste siffrorna visar föga förvånande att köpkraften är högst i Schweiz, där en Big Mac kostar motsvarande 7,30 amerikanska dollar. Sverige och Norge kommer strax efter. I Indien är den berömda hamburgaren billigast. Där kostar den bara motsvarande 1,62 dollar.

På McDonald’s hade hamburgarna, ostburgarna och pommes fritesen enkla förpackningar och priset var lågt, men kunderna älskade det nya konceptet. År 1948 hade kedjans 500 hamburgerbarer sålt en miljard hamburgare. Framgången fick konkurrenter att dyka upp. År 1953 slog världens första Burger King upp portarna.

Kunderna stod upp i 27 år

Rivaliteten mellan framför allt de två ovan nämnda kedjorna ledde till fler hamburgerlandvinningar, som kunderna fortfarande kan glädja sig åt. Från år 1967 fick McDonald’s restauranger bord och stolar, så att kunderna kunde sitta där och äta. Året därpå serverade kedjan sin första Big Mac, ett bröd med två hamburgare, inlagd gurka, lök, sås, sallad och smält ost.

Med sina 40 000 restauranger är McDonald’s världens största hamburgerkedja, medan Burger King är nummer två med sina närmare 18 000. White Castle finns än i dag i USA, i Mellanvästern och på amerikanska östkusten, där kedjan driver närmare 400 restauranger.