”En skotte har inget på sig under kilten.”

Enligt traditionen är en äkta skotte naken under kilten. Kan det verkligen stämma att skottarna låter de ädlare delarna hänga fritt under de kulörta rutorna eller är det en myt?

Enligt traditionen är en äkta skotte naken under kilten. Kan det verkligen stämma att skottarna låter de ädlare delarna hänga fritt under de kulörta rutorna eller är det en myt?

Pompeo Batoni

Den äldsta skriftliga källan där en kilt omnämns är från år 1594. I den skrev den irländske historikern Lughaidh Ó Cléirigh följande om skotska legosoldater i Irland:

”De kunde skiljas från de irländska soldaterna på sina vapen och kläder. Som ytterplagg bar de en mångfärgad rutig mantel och över länden bar de ett bälte utanpå manteln.”

Den kilt som beskrivs av Lughaidh är en så kallad belted plaid, även känd som en great kilt (stor kilt), den ursprungliga skotska höglandskilten. Den bestod i princip bara av ett stort tygstycke, närmast att likna vid en mantel, som omgav överkroppen och hängde ner till knäna för herrar och till anklarna för damer.

“Though Scots like to prance/about in their kilts wearing nae pants/Fir the next punter make it fair/Dinnae firgit to wear a pair.” Slogan från Skottlands största uthyrare av kiltar, som uppmanar till att bära underkläder under kilten

På 1700-talet ersattes den stora kilten så småningom av den kilt vi känner till i dag, som fästs vid höften och går ner till knäna. Enligt vissa historiker infördes den av den engelske järnvägsägaren Thomas Rawlinson, som behövde mer praktiska arbetskläder till sina skotska järnvägsarbetare.

I dag bär de allra flesta skottar främst kilt vid högtidliga tillfällen, i synnerhet på bröllop.

En brännande fråga återstår: Är skottarna nakna under kilten?

En fransk satirteckning från år 1815 visar två kvinnor som nyfiket tittar under en soldats kilt.

© The Trustees of the British Museum
©

Traditionellt bar många skottar en lång undertröja, lèine cròiche, som gick till strax ovanför knäna. Några egentliga underkläder behövdes då inte.

Skotska soldater bar kilt, och i den brittiska arméns skotska regementen var det förbjudet att ha på sig något under kilten. Under första världskriget lär officerarna ha gått runt med en spegel fäst på en golfklubba för att kontrollera att mannarna följde reglementet.

Många skottar i dag hävdar bestämt att man ska vara naken under kilten, däribland den tidigare Formel 1-föraren David Coulthard, som har sagt: ”Kilten är ett historiskt plagg och det är tradition att inte bära underkläder under den.”

©

Korta underkläder eller ridbyxor var vanliga underkläder för skottar på 1600-talet. Båda två täckte de ädlare delarna under kilten.

Skotska höglandsdansare har på sig underkläder när de framför sin traditionella dans. Även vid highland games, tävlingar där deltagarna bland annat kastar en trädstam på högkant, bärs underkläder under kilten.

År 2010 kallade ordföranden för Scottish Tartans Authority, en ideell organisation som verkar för att bevara den traditionella skotska dräkten, traditionen att inte bära underkläder under kilten för ”barnslig och ohygienisk”.

SLUTSATS: Bäraren bestämmer själv om de ädlare delarna ska täckas eller inte

Historiskt sett har de flesta skottar troligen haft på sig något under kilten, men vissa av dem kan ha nöjt sig med en lång undertröja.

Vad historikerna säkert vet är att det senast på 1800-talet uppstod en regel om att skotska soldater klädda i kilt inte fick ha på sig något under den.

I vilken utsträckning regeln även efterlevdes av civila skottar är oklart.

Kilten överlevde som en del av de skotska regementenas uniform i Förenade kungariket.

© Max Right/Imageselect

I dag används begreppet true Scotsman (äkta skotte) om en person som inte har på sig någonting under kilten, men skottarna är kluvna i kalsongfrågan.

Enligt en enkät gjord av marknadsundersökningsföretaget Yougov år 2016 bar 62 procent av skottarna underkläder under kilten, medan 38 procent var nakna. Skottarna är med andra ord oense om vad det är som gäller.

MYTKROSSARNAS DOM:
Skottarna gör bägge delar.