Fem av de många kritiska och populära karikatyrer som användes för att håna Luther och katolikernas överhuvud.

© Erhard Schoen, 1535, Lucas Cranach den äldre, 1523 & Matthias Gerung (før 1536)
Samhälle - Reformationen

Under reformationen gjorde man narr av påven

Karikatyrer är ingen ny uppfinning. Under reformationen använde både katoliker och Luthers anhängare pennan för att håna sina motståndare. Teckningarna hade en uppenbar fördel – även analfabeter förstod kritiken.

Luthers många tungor

Detta träsnitt från 1529 framställer Martin Luther som en förslagen lymmel, som talar med flera tungor.

Han visas bland annat som en otrogen turk (tredje från vänster), en virrpanna omgiven av flugor (nr. 5) och Barrabas (nr. 7) – den dödsdömde rövare som judarna enligt Nya Testamentet ville skona i stället för Jesus.

© Hans Brosamer, 1529/Getty Images

Djävulens instrument

Luther beskyllde påven för att gå djävulens ärenden, medan katolikerna ansåg att det ­omvända var fallet.

På trycket till vänster blåser djävulen sitt ­budskap i Martin Luthers öra, varpå orden omvandlas till ­förförisk musik för allmänheten.

Säckpipan hade varit känd sedan urminnes tider. Under medeltiden betraktades den i vissa kretsar som djävulens instrument.

När denna satirteckning publicerades 1535 hade Luther för länge sedan slutat med tonsur, men konstnären Erhard Schoen visar honom trots det med rakad hjässa för att påminna om Luthers tid som munk – och om att han svek sitt klosterlöfte.

>> Läs vårt stora tema om reformationen här

Erhard Schoen, 1535

Påven var ett lätt offer för spott och spe

Girigheten och det moraliska förfallet i den katolska kyrkan slog nya rekord på 1500-talet: Påve Alexander VI (1492–1503) verkade som en magnet på kvinnor, hade talrika ­älskarinnor och fick minst sju barn. Efterträdaren Julius II – kallad ”il terrible” (1503–13) – hade en dotter.

Näste påve, Leo X (1513–21), höll ett stort hov av narrar, kortvuxna och exotiska djur, som den vita elefanten Hanno, som precis som påven bar röda skor.

På bara två år hade Leo slösat bort 15 ton guld på fester.

Åsnan i Rom

Målaren Lucas Cranach, som var Luthers nära vän, framställde 1523 påven som en åsna med fjällig drakkropp.

Åsnan var symbol för kyrkans ­högmod, medan ­kvinnobrösten skulle visa att de troende sög näring från en falsk gud.

Liderligheten breder ut sig

Martin Luther ansåg att det var emot Guds mening att leva i celibat.

För många kristna, även lutheraner, var den tanken dock svår att acceptera.

Munkar och nunnor betraktades som de mest dygdiga kristna, så denna teckning av romantik i en klostercell var avsedd att ­chockera de kristna och vända dem mot Luther.

Läs också:

Reformationen

Martin Luther: Upprörd munk attackerade påven

16 minuter
Reformationen

Vad är skillnaden mellan protestanter och katoliker?

2 minuter
Reformationen

Reformationen satte Europa i brand

6 minuter

Logga in

Fel: Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
VisaDölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!