Å r 1096 skickade påve Urban II en armé mot Jerusalem för att erövra kristendomens heliga platser från muslimerna.
Två år senare passerade korsfarararmén staden Edessa i sydöstra Turkiet. Där avsatte korsriddarna den grekisk-ortodoxe ledaren och installerade en av sina egna, Balduin av Boulogne.
Staden kom att utgöra den första av flera korsfararstater. Under sin storhetstid sträckte korsfararstaterna sig i ett brett bälte längs kusten i dagens Turkiet, Syrien, Israel och Palestina.
Korsfararna kallade sitt område Outremer efter det franska outre-mer – landet bakom havet.
De fyra staterna – grevskapet Edessa, furstendömet Antiochia, grevskapet Tripoli och kungariket Jerusalem – utgjorde under de följande cirka tvåhundra åren den romersk-katolska kristenhetens utpost och ett religiöst, kulturellt och militärt bålverk mot omgivande muslimska länder.
2. Fienderna blev starka
Politisk splittring inom den muslimska världen gjorde det lätt för korsfararna att slå sig ner i östra Medelhavsregionen.
Detta förändrades 1174, när den egyptiske sultanens rådgivare, Saladin, vid sultanens död tog över makten i den regerande fatimiddynastin, som han upplöste och i stället grundade ayyubiddynastin.
Därefter erövrade han Syrien, Palestina och delar av dagens Irak från de turkiska seljuqerna.
I spetsen för ayyubidernas starka armé besegrade han 1187 korsfararna i slaget vid Hattin. Nederlaget innebar att de kristna miste Jerusalem, en förlust de aldrig hämtade sig från.
Under 1200-talet reducerades kungariket till ett antal städer längs kusten, och 1291 föll korsfararnas sista fäste, staden Akko.
4. Korsfararna var alltid i minoritet
Korsfararstaternas västeuropeiska befolkning var liten och ständigt i minoritet.
Det gjorde det svårt att mobilisera en armé – ett problem som korsfararna försökte lösa genom att bygga enorma borgar, till exempel Krak des Chevaliers i Syrien.
Korsfararna blev dessutom alltmer isolerade, när Europas kungar efter hand tappade intresset och i stället koncentrerade sig på sina hemländer.