Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

”Mussolini fick tågen att gå i tid”

I nästan hundra år påstås det att den italienske diktatorn Benito Mussolini fick tågen att gå i tid. Påståendet används fortfarande som exempel på att en stark man med hårdhänta metoder kan skapa ordning i kaos. Men ligger det någonting i det? Mytkrossarna undersöker saken.

Keystone-France/Getty Images

När Mussolini kom till makten 1922 tog han över ett Italien som fortfarande inte hämtat sig efter första världskriget. I synnerhet järnvägsnätet befann sig i ett sorgligt skick, och fascisternas propaganda fokuserade på bland annat stora förbättringar av det.

Många medier i väst sympatiserade med det fascistiska styret, och redan 1923 skrev den amerikanska tidningen Prescott Evening Courier:

”De ­ita­lienska tågen går nu i tid, efter att den unge diktatorn tagit makten.”

Unga fascister hyllar den store tågbyggaren. Kanske dömde pojkarna om att bli svartskjortor, som bland annat upprätthöll ordningen på tågen.

© Keystone-France/Getty Images

Ofta tolkades propagandan som fakta i utlandet, även av Mussolinis ­kritiker. År 1931 skrev New York Times:

”Även om turisterna berömmer honom för att tågen går i tid, står Mussolinis styre för några av de största kränk­ningarna av invånarnas frihet.”

Lögnen om tågdriften var så etablerad i utländska nyhetsmedier att den upprepades även efter andra världs­kriget, då Mussolini avrättats och all sympati för fascismen hade försvunnit fullkomligt i västvärlden.

År 1949 skrev Time Magazine: ­”Förutom att Mussolini fick tågen att gå i tid fick han även Roms ­turbulenta trafik att flyta smidigt.”

FÖR OCH EMOT: Tågdiktator byggde hej vilt

SLUTSATS: Tågen gick i tid för turister och överklassen

Innan Mussolini inledde sin politiska bana var han journalist, och han förstod till fullo massmediernas och propagandans makt. Han lyfte fram utbyggnaden av tågtrafiken för att framstå som en stark ledare, som kunde modernisera Italien och arbeta för folket. Många medier föll för propagandan och förde historien vidare.

I dag är de flesta historiker eniga om att fascisterna tog åt sig äran för många utvidgningar av järnvägsnätet, som alls inte var deras förtjänst, och att förbättringarna gynnade framför allt överklassen och turisterna.

Som den amerikanske journalisten George Seldes skrev 1936 efter att ha vistats i landet i flera år:

”Det är sant att större delen av express­tågen, de som transporterar blå­ögda turister, slussas fram i tid. Men på de mindre linjerna är järnvägs­nätet i så dåligt skick att för­seningar är vanliga.”

MYTKROSSARNAS DOM: Förbättringarna har överdrivits.

Läs också:

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj