Ett ohyggligt knak hörs i Titanics mondäna röksalong.
Fartygets träkonstruktioner vrids av belastningen från de iskalla vattenmassorna som tränger in och tynger ner konstruktionen.
Det är ljudet av en döende jätte som ger upp.
För att kunna hålla balansen på golvet, som lutar alltmer, står Thomas Andrews mitt i salongen med framåtlutad överkropp. När stewarden John Stewart tittar in i salongen klockan 2.10 på morgonen den 15 april har Titanics chefskonstruktör lagt armarna i kors, en ovanligt statisk ställning för den energiske irländaren.
”Ska ni inte försöka rädda er, herr Andrews?” frågar stewarden.
Thomas Andrews svarar inte. I över två timmar har han varit på det klara med att hans storslagna fartyg kommer att sjunka.
Chefskonstruktören har varit med från de första, grova skisserna av lyxångaren tills det att drömfartyget lämnade Southampton för fem dagar sedan.
Titanic är hans stolthet, det barn han tagit hand om och vårdat i fem år.
Han ska ingenstans.
Andrews får drömuppgift
Thomas Andrews är bara 16 år när han för första gången går in på varvet Harland & Wolff i Belfast, som hans morbror William Pirrie är en av delägarna till.
Den satte tonåringen arbetar på olika snickarverkstäder och varv och lär sig skeppsbyggaryrket från grunden innan han som 34-åring blir chef för ritkontoret på Harland & Wolff. Året är då 1907.
Bara några månader efter utnämningen landar en drömuppgift på Andrews bord.
Rederiet White Star Line satsar stort på att vinna framför allt rika Atlantresenärers gunst genom att bygga jättelika lyxångare. Harland & Wolff får äran att bygga världens tre största fartyg, däribland Titanic.