Julmaten låg fortfarande tung i magen på passagerarna medan tåget dundrade fram längs Skottlands vindpinade östkust. Regnet hamrade mot de tunna glasrutorna och vinden tjöt när tåget strax efter klockan 19 skramlade ut på Tay Rail Bridge söder om Dundee. Barn och vuxna spanade ut i mörkret för att få en skymt av den 3.200 meter långa bron, världens längsta och Skottlands nya stolthet. Ännu ett bevis på att brittiska ingenjörer var män som kunde övervinna naturens hinder.
Vinden tilltog i styrka allt eftersom tåget kom längre ut på bron. Flera gånger lyftes hjulen från skenorna och passagerarna klamrade sig förskräckta fast vid sina säten.
När tåget hunnit ut till mitten av bron hördes ett brak och en skur av gnistor lyste upp den mörka vinterkvällen. Tåghjulen tjöt, skenor och bropelare av stål knakade högt och plötsligt gav brons mittparti vika. Tåget störtade ned genom mörkret. Några sekunder senare var NBR 224, tågets 70 passagerare och fem anställda uppslukade av floden Tays iskalla vatten.

Byggfusk blev tågpassagerarnas död
Den 28 december 1879 körde tåget från Edinburgh ut på den nya Tay Rail Bridge, tidens längsta bro. Men brokonstruktörerna hade misslyckats. Bron rasade och 75 personer drunknade. I dag utgör den återuppförda bron en del av en historisk tågresa genom Skottland.