De första gula taxibilarna tycks ha införts av Albert Rockwell, som 1912 grundade Yellow Taxicab Co. i Bristol, Connecticut.
Det sägs att Rockwell valde att måla sina bilar gula för att det var hans frus favoritfärg. Rockwells iögonfallande bilar blev snabbt igenkända i hela staden, och han försökte ihärdigt hindra andra taxiägare från att måla sina bilar gula.
Rockwell drev omkring femtio rättsliga tvister, och även om han vann några enstaka, slog domstolarna fast att han inte hade ensamrätt på gula taxibilar.
Den man som gjorde gult synonymt med amerikanska taxibilar var emellertid inte Rockwell utan John Hertz.
Han ägde ett antal taxibilar i Chicago och läste 1915 en vetenskaplig artikel, som hävdade att gult var den färg som syntes bäst på stora avstånd.
För att göra sina bilar synligare i stadsbilden målade Hertz dem gula, och kunderna började strömma till. Inom loppet av några år hade Hertz cirka 2700 bilar i flera storstäder.
Andra åkare fick upp ögonen för Hertz affärsstrategi och följde i hans fotspår.
År 1969 stiftades en lag som gör det obligatoriskt för taxibilar i New York att vara gula.
Syftet var att skilja registrerade taxibilar från andra bilar, som kördes av förare som saknade de nödvändig tillstånden.