Kläder och musik lånar från nutiden
”Bridgerton” följer den unga adelskvinnan Daphne Bridgerton, som i likhet med många andra av överklassen giftasmogna unga kvinnor är på jakt efter en make som kan ge hennes familj ekonomisk trygghet.
Under den årliga balsäsongen utses hon till drottningens favorit och dras samtidigt till den mystiske, mörkhyade hertigen av Hastings, Simon Basset. Snart skapar det celebra paret rubriker i skvallerpressen.
Serien är lika delar skamlös såpopera och storslaget kostymdrama fritt efter Jane Austens förebild – plus erotik och ett modernt persongalleri bestående av vita och svarta skådespelare.
Det är uppfriskande att se andra hudfärger i ett av de annars notoriskt vita kostymdramerna. Det är inte helt gripet ur luften – uppskattningsvis omkring 20 000 svarta personer levde i England i början av 1800-talet, men de allra flesta var slavar eller före detta slavar.
När serien får det att framstå som att svarta män och kvinnor umgicks på dansgolvet tillsammans med den vita överklassen är det kontrafaktiskt historieberättande utan i stort sett någon förankring i verkligheten.
Det finns ett fåtal exempel på svarta personer som lyckades klättra upp på den sociala rangstegen. Mest berömd är den tidigare slaven och senare professionelle boxaren Bill Richmond, som var vän med Lord Byron och levde en tillvaro i lyx. Richmond, som varit inspiration till boxaren Will Mondrich i serien, var dock ett undantag. De allra flesta svarta befann sig på samhällets botten.
I ”Bridgerton” förklaras förekomsten av svarta hertigar med att den sinnessjuke kung Georg III:s hustru, drottning Charlotte, är svart. För att göra överklassen mer diversifierad delar hon ut greve- och hertigtitlar till svarta personer. Det är väldigt osannolikt – om än inte helt omöjligt – att verklighetens drottning Charlotte hade svart påbrå. Men det fanns inga svarta slavar som dubbades till adelsmän.
Det medger seriens skapare Chris Van Dusen.
”Det är en värld skapad i en ny bild. Vårt mål med serien var att blanda historia och fantasi på spännande sätt”, sa han i en intervju efter att första säsongen haft premiär.
Denna blandning av fiktion och fakta speglas också i seriens visuella uttryck. Kostymavdelningens 238 anställda har med sina egna ord gett de rikas klänningar och andra kläder en ”ung och sexig” look, som får 1813 att påminna en smula om i dag. Dessutom intar adelspersonerna dansgolvet till tryckarversioner av modern popmusik. När det spelas upp till dans blir det alltså verkligen uppenbart hur mycket den konstnärliga friheten fått överskugga fakta.
Glamour långt från verkligheten
”Bridgerton” sparkar in det historiska brittiska dramat i en ny tidsålder med ett modernt persongalleri av vita och svarta skådespelare och tillräckligt med sex för att få Jane Austen att rodna. Som en glamourös saga om de rikas och berömdas kärlekskval fungerar serien oklanderligt.
Som historiskt dokument över en banbrytande period i Storbritanniens historia är ”Bridgerton” ungefär lika ohälsosamt som de feta gräddbakelser rollfigurerna proppar i sig.
VÄRLDENS HISTORIAS BETYG: 2/6