På 1920-talet levde amerikanerna i världens rikaste land. Inkomsterna steg år för år.
För alla sina pengar köpte de framför allt elektronik och bilar.
Att efterfrågan på tidens hetaste varor ökade berodde på att de blev allt bättre.
Kvaliteten på allt från radioapparater och telefoner till elektriska rakapparater och kylskåp steg och samtidigt sjönk priset, eftersom det blev vanligt med löpande band inom industrin.
På 1920-talet fick USA:s växande medelklass därför råd att köpa varor som dittills varit förbehållna en liten, rik elit.
Ingen produkt hade större betydelse för den amerikanska ekonomins tillväxt än bilen. Som ringar på vattnet spreds effekten av den ökade bilförsäljningen till hela USA.
Stålverk, gummitillverkare och läderindustrin gynnades av att de fick leverera råvaror till tillverkning av 26 miljoner bilar.
Det ökade antalet bilar ledde också till att vägar anlades, vilket gav tiotusentals arbetstillfällen.
Längs de nya vägarna sköt bensinstationer och restauranger upp, vilket även det ökade sysselsättningen, medan oljedelstaten Texas blev rik på att förse bilisterna med bensin.
Antalet husägare ökade tack vare möjligheten till avbetalningar och allt från flyttfirmor till möbelindustrin gynnades av alla husaffärer.
Optimism och gott humör kom att prägla konsumtionsfesten, som varade ett årtionde.