Amerikanska barn ville ha en sten som husdjur
När entreprenören Gary Dahl hörde sina vänner beklaga sig över sina besvärliga sällskapsdjur fick han en fantastisk idé: ett sällskapsdjur som alla kunde ta hand om.

Stenflugan rådde i USA i sex månader, då cirka 1,5 miljoner stenar såldes.
Efter att ha hört sina vänner klaga på sina besvärliga sällskapsdjur fick reklammannen Gary Dahl en idé. Barn skulle ha ett djur som vem som helst kunde sköta – en sten.
På stranden samlade Dahl ihop flera tusen stenar, som han stoppade i små papplådor med andningshål och ett koppel, så ägaren kunde rasta sin nya bästa vän.
Lådan innehöll även en humoristisk manual, som förklarade kommandon som stenen kunde lära sig. ”Sitt” var till exempel lätt för de flesta stenar, medan ”rulla runt” i regel krävde lite hjälp.
Dahl blev miljonär
Stenarna kostade nästan inget att producera och såldes för 3,95 dollar styck, när de lanserades 1975. De blev en stor fluga bland amerikanska barn och gjorde Dahl till miljonär på ett halvår.