Tunnelbanor: Varför är alla tunnelbanekartor lika?
Tunnelbanor: Kartor över tunnelbanelinjer ser väldigt lika ut i alla storstäder. Hur kommer det sig?

Tecknaren Harry Beck bestämde sig år 1931 för att förbättra kartan över London Underground.
Den brittiske järnvägstjänstemannen Harry Beck kan ta åt sig äran för att tågens linjedragningar i storstadsmiljöer visas på ungefär samma sätt.
Londons Underground öppnades 1836, men först år 1908 gjordes en komplett karta över hela tågnätet. Det var en vanlig stadskarta, där alla linjer och de ännu ganska få stationerna ritats in.
Knappt 20 år senare nådde tunnelbanenätet ut i förorterna, och kartan från 1926 räckte inte till. Antalet stationer i stadskärnan hade också blivit fler, och överskådligheten var borta.
Underground-karta blev en jättesuccé
År 1931 bestämde sig den 29-årige ritaren Harry Beck för att lösa problemet. Han antog att passagerarna hellre vill veta hur de kom från en station till en annan, än hur den geografiska verkligheten såg ut. På sin fritid arbetade han därför på en karta liknande de kopplingsscheman, som elektriker brukade rita upp. Beck drog linjerna raka och placerade ut stationer med samma avstånd.
År 1932 vågade London Underground bara trycka upp Becks karta i 500 exemplar, men passagerarna älskade den, och den andra upplagan, på 700 000 exemplar, tog slut inom en månad. Becks skapelse är en av historiens största grafiska framgångar.