Rally: Vad var Peking-Paris-rallyt?
Sommaren 2013 körde veteranbilar från Beijing till Paris. Är det sant att de rekonstruerade ett historiskt rally?

Två helt nya bilar från franska De Dion-Bouton, världens ledande tillverkare år 1907, deltog i kappkörningen.
Rally från 1907
Peking-Paris-rallyt var den absolut största mediehändelsen sommaren 1907. Loppet organiserades av den franska tidningen Le Matin som utmanade äventyrare att bevisa att en man med bil och en vilja av stål kunde köra vart han ville.
Fem lag kom till start i den kinesiska huvudstaden. De utgjordes av bilförare, mekaniker och reportrar - varje lag skulle sända hem rapporter till sina tidningsläsare. Av samma anledning hade rutten dragits längs med telegraflinjerna i Asien och där kunde lagen även hitta bränsledepåer som mödosamt transporterats fram på kamelryggar
Bara 4 bilar fullföljde rallyt
Redan strax efter starten den 10 juni 1907 stod det klart att färden skulle bli en prövning för både män och bilar. Bilarnas svaga motorer klarade inte av de leriga hjulspåren och branta bergsvägarna, och lagen måste flera gånger ta hjälp av förspann med oxar från trakten. En trehjuling körde ohjälpligt fast i Gobiöknen och männen var nära döden innan de räddades av nomader.
Mot alla odds tog sig de fyra andra bilarna fram till Paris. Förstapriset, en flaska champagne, gick till den italienske prinsen Scipione Borghese, som i sin bil Itala kom fram till Paris den 10 augusti.