Den berömda skylten sattes upp 1923 på kullarna utanför stadsdelen Hollywood i Los Angeles.
De nästan fjorton meter höga och tio meter breda bokstäverna stavade från början HOLLYWOODLAND för att göra reklam för ett bostadsprojekt.
Enligt planen skulle reklamen stå i ett och ett halvt år, men under tiden blev skylten synonym med den spirande filmindustrin i Hollywood och fick stå kvar.
Den nya skylten skulle gälla hela stadsdelen
De följande åren förföll bokstäverna allt mer, tills handelskammaren i Hollywood ingick ett avtal med staden Los Angeles om att restaurera skylten.
I avtalet stod bland annat att de fyra sista bokstäverna skulle tas bort, så att det stod HOLLYWOOD och att skylten därmed syftade på stadsdelen i stället för på ett byggprojekt.
Hugh Hefner bidrog till renoveringen
Trots renoveringen fortsatte skylten, som var gjord av trä och plåt, att förfalla, tills flera av bokstäverna var nedslitna och så gott som försvunna.
År 1978 inledde handelskammaren ännu en renovering, som denna gång hade stöd av flera berömdheter – bland annat Playboy-ägaren Hugh Hefner.
Den här gången göts bokstäverna i betong och stöttades av stålstolpar, vilket gjorde skylten till ett permanent historiskt landmärke.