Fem år efter De Beers kampanj sjöng Marilyn Monroe "Diamonds Are a Girl’s Best Friend".

© Scanpix

När blev diamanter flickornas bästa vän?

Varför började kvinnors vigselringar prydas av just diamanter?

Diamantringar kvalade in på flickornas lista över de finaste vigselringarna från 1948.

Förtjusningen berodde på en kampanj för diamant­tillverkaren De Beers som sedan år

1938 samarbetade med reklambyrån N.W. Ayer & Son.

De skulle lansera diamantringen som vigselring och marknadsföra den i diverse modemagasin.

Bröllopskampanj var startskottet

Det lyckades inte på första försöket men då byrån år 1948 gjorde en massiv bröllopskampanj med slagordet "En diamant är för evigt", hittade diamanterna till flickornas fingrar och snart stoltserade åtta av tio amerikanska brudar med diamantringar.

De Beers grundades år 1888 och står nu för ungefär 35 procent av världens diamant­produktion.

De Beers startade produktionen i Sydafrika.

© Scanpix