Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Fem år efter De Beers kampanj sjöng Marilyn Monroe "Diamonds Are a Girl’s Best Friend".

© Scanpix
Kultur

När blev diamanter flickornas bästa vän?

Varför började kvinnors vigselringar prydas av just diamanter?

Diamantringar kvalade in på flickornas lista över de finaste vigselringarna från 1948.

Förtjusningen berodde på en kampanj för diamant­tillverkaren De Beers som sedan år

1938 samarbetade med reklambyrån N.W. Ayer & Son.

De skulle lansera diamantringen som vigselring och marknadsföra den i diverse modemagasin.

Bröllopskampanj var startskottet

Det lyckades inte på första försöket men då byrån år 1948 gjorde en massiv bröllopskampanj med slagordet "En diamant är för evigt", hittade diamanterna till flickornas fingrar och snart stoltserade åtta av tio amerikanska brudar med diamantringar.

De Beers grundades år 1888 och står nu för ungefär 35 procent av världens diamant­produktion.

De Beers startade produktionen i Sydafrika.

© Scanpix

Läs också:

Råvaror

Diamanter: Så fick De Beers världsherraväldet

7 minuter
Amerikas historia

Européerna stal urbefolkningens land

25 minuter
Arkeologi

Människans bästa vän avbildades för 9000 år sedan

2 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj