Modern Gustav Vasa upprörde samtiden
Carl Larsson bröt mot många konventioner när han målade Gustav Vasas intåg i Stockholm 1523. Kunde verkligen något så modernt hänga på Nationalmuseum?

Carl Larssons "Gustav Vasas intåg i Stockholm 1523" tar emot besökarna på Nationalmuseum i Stockholm.
Springaren är vit, mannen är blond. Med tyglarna i ett stadigt tag rider han bestämt framåt över en vindbrygga. Han är scenens centrum. Allt verkar kretsa kring honom. Till höger syns hans följe dra fram i rustning och med vapen. Till vänster, intill en teglad mur, väntar en folksamling på honom.
Mannen, som är den unge kung Gustav Vasa, rider in i Stockholm. Saken är ordnad: Kalmarunionen upplöst, danskarna utkörda och huvudstaden intagen. Historien vänder. En svensk kung är krönt och Sverige kan grundas. En gamling med vitt skägg böjer vördnadsfullt på nacken och sträcker symboliskt fram stadens nycklar mot honom: "Välkommen, kung Gösta!"
Trots det allvarstyngda och högtidliga ögonblicket skildrade Carl Larsson Gustav Vasas intåg i Stockholm 1523 med påtaglig lätthet.
Pastell och pojkaktig Gustav
Intåget ska ju ha skett vid midsommar, och det verkar verkligen vara feststämning – i gräsgrönt ylletyg svänger soldatkapporna glatt under lavendelfärgade och vita blomstergirlanger. Också färgskalan är glättigt ljus och pastelltonad. Kungens rustning är himmelsblå, hans sadel och seldon lysande engelskt röda. Frisyren gyllengul. Mjuka pasteller präglar hela framställningen.
Visst är färgsättningen lite överraskande lättsam, med tanke på att det faktiskt rör sig om en dramatisk och avgörande historisk händelse. Även kungen själv verkar annorlunda, inte alls som den bestämde Gustav Vasa från historieböckerna, med sträng blick, pälsbrämad barett och generöst midjemått.
Carl Larssons kung Gösta är något annat: pojkaktig och liten på den stora hästen. Tankarna går till den samtida konstnärskollegan John Bauers många spensliga sagoprinsar med spetsiga tofflor och känsliga hjärtan.