Amelia Earhart kämpade med tekniken i sitt plan

Under sin spektakulära jordenruntresa flög Amelia Earhart ett toppmodernt plan, men navigationsutrustningen var instabil och hennes Lockheed Electra hade redan haft ett haveri innan hon satte sin sista kurs över Stilla havet.

Under sin spektakulära jordenruntresa flög Amelia Earhart ett toppmodernt plan, men navigationsutrustningen var instabil och hennes Lockheed Electra hade redan haft ett haveri innan hon satte sin sista kurs över Stilla havet.

NASA states

Den 2 juli 1937 försvann flygpionjären Amelia Earhart över Stilla havet i ett flygplan av typen Lockheed Model 10 Electra.

Flygplanstypen presenterades år 1934 och var fram till år 1941 en av Lockheeds största försäljningsframgångar.

De flesta av de hundrafyrtioåtta Electraplanen som producerades såldes till flygbolaget Pan Am, som uppskattade det lilla passagerarplanet så mycket att bolaget betalade för en vindtunnel i testfasen.

Amelia Earhart lät specialbygga sitt Electra på Lockheeds fabrik i Kalifornien. Hon såg bland annat till att det fick fler bränsletankar, så att hon kunde uppfylla sin dröm: att bli den första kvinnan som genomförde en världsomflygning.

Hon kallade planet för sitt ”flygande laboratorium”, men någon avancerad utrustning hade det inte.

Mest imponerande var hennes radiopejlingsapparat, som kunde visa från vilket håll en elektromagnetisk signal, till exempel radiovågor, kom.

Earhart kom dock aldrig riktigt överens med apparaten, som var tämligen instabil. Trots det påbörjade hon sin världsomflygning i mars 1937.

Hon kraschade under en start från Hawaii, men efter ett par månaders reparationer återupptog hon resan – bara för att försvinna spårlöst.