Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Utforska Londons underjordiska liv

I mitten av 1800-talet led London av överbefolkning och en kaotisk trafiksituation. Lösningen på problemet blev en banbrytande uppfinning: världens första tunnelbana.

Granger/Imageselect

Det var med onda aningar som den lilla gruppen journalister satte sig i tågvagnen den 28 november 1861.

Vagnen skulle, djupt under Londons gator, ta dem från stationen Paddington till Edgware Road.

Ingen hade tidigare åkt längs rutten, men på pubarna och gatorna skvallrades det om att tunnelbanan var smutsig som en gödselstack och stank som en kloak.

Journalisterna blev angenämt överraskade. ”Tunnlarna var inte, som man skulle tro, trånga, mörka, fuktiga och illaluktande, utan ljusa, rymliga, rena och otrolig väl upplysta.

Faktum är att de påminner mer om en välskött gata än en passage under en storstad”, skrev en entusiastisk reporter efter färden.

Journalisten var inte ensam om att vara förtjust. Den officiella invigningsdagen, den 10 januari 1863, färdades 38 000 passagerare i de enkla, gasupplysta passagerarvagnarna av trä.

Det nya transportmedlet var efterlängtat. London år 1860 var med sina totalt 3 188 485 invånare överbefolkat, och på gatorna vimlade det av vagnar, kärror och hästdragna omnibussar.

Att undgå kaos krävde en drastisk lösning: transporter skulle nu ske med tåg i tunnlar som grävts under jorden.

I januari 1861 tog arbetare det första spadtaget till anläggningen, som skulle bli världens första underjordiska järnväg.

5 saker du inte får missa

Rök förgiftar passagerarna

Vid invigningen två år senare hyllade Londontidningen The Times banan, som hette The Metropolitan Railway, som ”vår tids största ingenjörsbedrift”.

Allt var emellertid inte bra. Tågen drogs av ånglok, och rök och ånga fick flera passagerare att flämta efter andan när de närmade sig ändstationen på den arton minuter långa färden.

Ventilationen bestod av ett fåtal öppningar från tunnelsystemet upp i det fria.

Myndigheterna var ovilliga att utvidga systemet, eftersom de var rädda att fler hål – med därtill hörande ånga, buller och rök – skulle skrämma de hästar som rörde sig på gatorna.

Politikerna kom på andra tankar först när det ryktades att en lokal apotekare tjänade pengar på att sälja en så kallad Metropolitan Mixture till alla de passagerare som blev opassliga eller svimmade under åkturen.

Innan förbättringarna genomfördes hade elektriska tåg dock ersatt de ångdrivna tågen och löst problemet.

Tunnlarna skyddade mot bomber

Under de följande åren växte tunnelbanans nät av linjer, och de förgrenade sig till nästan alla delar av storstaden. Banan kunde även användas för annat än trafik.

Under andra världskriget fungerade de underjordiska tunnlarna som skyddsrum för premiärminister Winston Churchill och hans krigskabinett såväl som för vanliga invånare.

Omkring 130 000 människor sökte skydd för de tyska bomberna i tunnlarna under blitzen 1940.

Under krigsåren hyste tunnlarna dessutom en elektronikfabrik. Den låg i en ofärdig station, och dess 4 000 anställda levererade bland annat maskiner till kodknäckarna i Bletchley Park, som forcerade tyskarnas Enigmakod.

London har nu mer än nio miljoner invånare, och staden är helt beroende av sitt omfattande och effektiva transportsystem.

Under en enda dag förflyttar tunnelbanan cirka fem miljoner passagerare. Varje tåg rullar årligen 184 269 kilometer i genomsnitt, cirka 2,8 varv runt jorden.

Läs också:

Historiska storstadsguider

Besök Europas port till världen

4 minuter
Historiska storstadsguider

Besök det ockuperade Oslo

4 minuter
medellín slumkvarter 1970-tal
Historiska storstadsguider

Besök knarkkungen Pablo Escobars stad

6 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj