Spam, kokt fläskkött på burk, började säljas för första gången 1937.
Den kvadratiska burkmaten lanserades av livsmedelstillverkaren Hormel i ett försök att sälja fläskbog, som kunderna annars ratade. Lösningen blev att koka köttet med bland annat skinka, potatismjöl, salt och socker och marknadsföra det som en snabb måltid.
Amerikanska husmödrar var skeptiska till kött som inte behövde kylas, men när andra världskriget bröt ut tog den amerikanska armén till sig spam och skickade drygt 100 miljoner burkar till styrkorna som en billig måltid.
Spam ingick även i de hjälpsändningar som USA skickade till det krigshärjade Europa och därmed blev spam en global produkt.
Efter kriget försökte Hormel marknadsföra spam som ett patriotiskt livsmedel, men burkmaten fick i stället rykte om sig som näringsfattig fattigmansmat och förlöjligades ofta inom populärkulturen.
På 1990-talet gav det allestädes närvarande burkköttet namn åt oönskad e-post.