Oscarsgalan: De största skandalerna

Varje år sedan 1929 har den amerikanska filmindustrin hyllat särskilt framstående filmer med en Oscarsstatyett. Det är dock inte alltid rättvist, och skandalerna i kulissen överträffas ständigt av vilda utspel under prisutdelningen.

2 mars 2018

Naken man sprang över scenen under Oscarsgalan

Konferencieren David Niven höll på att presentera prisutdelaren Elizabeth Taylor år 1974 när en naken man sprang över scenen. Robert Opel, som streakaren hette, hann göra seger­tecknet och få flera kvinnor att visa sin förtjusning innan han försvann ut i kulissen.

Mycket tyder på att avbrottet var planerat av arrangörerna för att locka mer uppmärksamhet och fler TV-tittare till showen. Robert Opel berättade aldrig själv sin version av historien. Han rånmördades år 1979.

Se streakaren vid Oscarsgalan 1974

 

Rikeman stal Oscar från Orson Welles

Priset för att trampa mäktiga personer på tårna kan vara högt. Det måste även stjärnor inse.

I "Citizen Kane" tecknade Orson Welles ett alltför närgånget porträtt av finans- och tidningsmannen William Randolph Hearst. Det ansåg i alla fall Hearst själv och satsade därför allt på att motarbeta filmen.

Först försökte Hearst stoppa distributionen av "Citizen Kane" – utan framgång. Sedan förbjöd han sina tidningar att skriva om filmen. Han utnyttjade även sitt ansenliga nätverk i Hollywood för att pressa Oscarsakademins medlemmar att inte rösta på den.

Det lyckades han med och filmen fick bara en mindre Oscar år 1942. Hearst var särskilt förolämpad över att filmen framställde hans hemliga älskarinna som en obegåvad sångerska.

Okänd film tog hem statyetten

Ytterst få minns filmen "How green is my valley" (Jag minns min barndoms dal), men den kammade hem två Oscar för bästa film och bästa regissör – mitt framför näsan på "Citizen Kane". Filmen spelade in 6 miljoner dollar. "Citizen Kane" har i dag passerat 1,6 miljarder!

Marlon Brando skickade en apache

Rollen som Vito Corleone i ”Gudfadern” gav år 1973 Marlon Brando en Oscar för bästa manliga skådespelare. Brando dök dock aldrig upp för att ta emot sitt pris, utan skickade i stället en apachekvinna med långa flätor, traditionell dräkt och ett långt protesttal under armen.

Sacheen Littlefeather, som hon hette, avböjde å Brandos vägnar att ta emot priset, och talade om Holly­woods orealistiska och stereotypa skildring av indianer som blodtörstiga och vilda.

Arrangörerna av Oscarsgalan hade på förhand gjort klart för Littlefeather att hon kunde glömma att få läsa upp hela Brandos tal – då skulle mikro­fonsladden dras ur.

Burop från publiken störde den synligt nervösa Littlefeather, men till slut applåderades hon ändå av scenen.

Se Littlefeathers tal i det här videoklippet

Storfilmer har det tungt

Skådespelarna är Oscarsakademins största representantgrupp, och däri ligger en del av förklaringen till att stora, actionfyllda dramer inte alltid utses till bästa film.

Skådespelare brukar lägga stor vikt vid skådespelarprestationer och röstar därför på den typen av filmer. Dustin Hoffman och Meryl Streep vann båda var sin Oscar i ”Kramer mot Kramer”, vilket banade väg för filmens framgångar – på bekostnad av "Apocalypse".

"Apocalypse" brädad av skilsmässofilm

En storslagen film full av drama och action räcker inte alltid för att vinna.

Att "Kramer mot Kramer" med Dustin Hoffman i huvud­rollen som skilsmässofar var en strålande film var de flesta eniga om år 1979. Men att den skulle vara bättre än Francis Ford Coppolas storslagna Vietnamfilm "Apocalypse" hade de flesta kritiker svårt att förstå.

Trots det var det just "Kramer mot Kramer" som vann en Oscar för bästa film och en för bästa regi år 1980, medan "Apocalypse" förbisågs och endast fick ett par mindre Oscar med sig hem från pris­utdelningen.

Regissören Coppolas stora olycka var att Vietnamfilmen "Deer hunter" hade vunnit året innan, och många av Oscarsakademins ledamöter vägrade att låta en Vietnamfilm vinna två år i rad. Ännu en gång hade politik och intriger i Holly­wood avgjort saken.

Barbra Streisands genomskinliga dress

Det var ingen klänning utan en s.k. aftonpyjamas designad av Arnold Scaasi. Och det var inte mycket av den. Barbra Streisand fyllde första­sidorna med sin vågade klädsel på Oscarsutdelningen 1969, och kreationen var som mest spektakulär i intim kvällsbelysning: I det skarpa strål­kastar­ljuset var den genomskinlig.

"Det märkte jag inte i provrummet", berättade hon senare för pressen.

Streisand gick oberörd upp på scenen för att ta emot sin Oscar för rollen i filmen "Funny Girl", och följdes av hela salongen när hon vände kreationens ännu mer avslöjande baksida mot kamerorna och lämnade scenen. Den årliga matchen om vem som bär den mest vågade kreationen var därmed född.

I videoklippet här kan du se Barbara Streisands tacktal i den genomskinliga dressen

Spielberg förbigången om och om igen

På 1980-talet såg det ut som om regissören Steven Spielberg aldrig skulle få någon Oscar. Trots megaframgångar som "E.T.", "Jakten på den försvunna skatten", "Hajen" och "Närkontakt av tredje graden”, blev han alltid förbigången av akademin.

År 1986 satte han till och med ett nedslående rekord: hela elva Oscarsnomineringar utan att filmen ”Purpurfärgen" fick en enda statyett. Först år 1993 fick Spielberg­filmen "Schindlers list" till slut en Oscar för bästa film.

Läs mer

Brown & Pinkston: Oscar Dearest: Six Decades of Scandal, Politics and Greed Behind Hollywood's Academy Awards, 1927-1986, Harpercollins, 1988. 

Kanske är du intresserad av...