Fabergéägg var värdigt en kung

Guldsmederna fick sin första världsstjärna i slutet av 1800-talet, då Peter Carl Fabergé började skapa påskägg dekorerade med juveler till den ryske tsaren. Inom bara några år blev de överdådiga äggen så populära att kungligheter fick köa för att komma över Fabergés värdefulla mästerverk.

Guldsmederna fick sin första världsstjärna i slutet av 1800-talet, då Peter Carl Fabergé började skapa påskägg dekorerade med juveler till den ryske tsaren. Inom bara några år blev de överdådiga äggen så populära att kungligheter fick köa för att komma över Fabergés värdefulla mästerverk.

AFP/Scanpix

Fabergéägg tog ett år att tillverka

Tillverkningen av ett påskägg tog lång tid och krävde hundratals specialister. Carl Fabergé deltog inte i det praktiska arbetet, men det var han som kom med idéerna.

Fabergé tänkte ut nya ägg

Carl Fabergé var hjärnan i företaget, det praktiska sköttes av fackfolk. När Fabergé visste hur ett nytt ägg skulle se ut tog formgivarna fram skisser och modeller som skickades vidare till verkstaden.

Lönsam uppfinningsrikedom

I verkstaden arbetade omkring 500 guldsmeder, juvelslipare, emaljörer och målare. Om Fabergés idéer var svåra att förverkliga med befintliga metoder, krävde han att specialisterna uppfann nya, avancerade tekniker. Fabergé själv experimenterade med färgskalan och uppfann över 140 nya färger. Dessvärre gick hans recept och beskrivningar av tekniken förlorade under revolutionen år 1917.

Fabergéägget levererades personligen

När ett påskägg slutligen var klart presenterade Fabergé själv ägget för tsaren dagarna före påsk. Under tiden väntade hantverkarna i verkstaden i spänd förväntan på att mästaren skulle komma tillbaka och meddela om tsaren var nöjd.

Ägg slår försäljningsrekord

När Fabergés Rothschildägg auktionerades ut år 2007 blev ägget det dyraste ryska föremålet någonsin.

Men priset på drygt 110 milj. kronor var bara småpotatis jämfört med den summa som en anonym köpare betalade för det tredje kejserliga ägget 2014. Det såldes för nästan 250 miljoner kronor.

Mannen bakom äggen: Peter Carl Fabergé

Juveleraren Carl Fabergé kontaktades år 1885 av den ryske tsaren Aleksander III som ville ge sin hustru en alldeles särskild påskpresent.

Fabergé skapade då ett guld­ägg som väckte så stor förtjusning att tsaren beställde ett nytt varje år. Hans son, Nikolaj II, förde traditionen vidare. Fabergés rykte spred sig och bland hans kunder fanns flera europeiska kungahus.

Framgången slutade tvärt när bolsjevikerna kom till makten 1917. Fabergés företag förstatligades och mästaren tvingades fly till Schweiz, där han dog år 1920. Fabergé hann göra ca 50 ägg till tsaren, 43 av dem finns än i dag. Tio är utställda i Kreml i Moskva.

© AKG/Scanpix