I juni kartlade dykare från det marinarkeologiska institutet vid universitetet i Valencia sprickor och skador i vraket, som ligger på 1,7 meters djup cirka 60 kilometer utanför den spanska regionen Mazarrón.
Forskare vid institutet har använt dokumentationen för att skapa en 3D-modell av fartyget.
Modellen kommer att vägleda forskarna till de sprickor som gör att de kan ta isär skrovet och bärga det bit för bit – och sedan sätta ihop det igen som ett pussel på land.
Stormar hotar vraket
Arkeologer har tidigare besökt vraket, som dök upp under det klara vattnet 1994 när byggnadsarbeten i hamnen förändrade havsströmmarna och exponerade fartyget, som tidigare var täckt av sand och sediment.
Sedan dess har fartyget skyddats av ett metallskelett och en vägg av sandsäckar under vattnet, men kraftiga stormar utgör en ständig fara. De ökar risken för att fartyget sjunker tillbaka ner i havsbottnen, där trycket kan krossa vraket.
”Det är vettigare att rädda fartyget, behandla det och placera det på ett museum så att människor kan njuta av det än att gå och oroa sig för nästa storm”, säger teamledaren Carlos de Juan till Reuters.
Carlos de Juan beskriver fartyget, som nu fått namnet Mazarrón II, som "ett unikt exempel på maritim ingenjörskonst".
Om den ambitiösa planen att bärga fartyget lyckas skulle det kunna bli det bäst bevarade feniciska fartyget i världen.
Se arkeologer undersöka vraket Mazarrón II: