När?
1916–18
Var?
I Tyskland och på västfronten under första världskriget
Hur?
När första världskriget bröt ut var den adlige Manfred von Richthofen kavalleriofficer. När striderna körde fast i skyttegravarna blev kavalleriet emellertid överflödigt.
Richthofen utbildade sig i stället till pilot och hösten 1916 blev han en del av ett jaktförband. Några månader senare hade han vunnit sexton luftdueller och belönades med utmärkelsen Pour le Mérite.
Från januari 1917 ledde han ett jaktförband, kallat Richthofens flygande cirkus, som var fruktat för sin förmåga att utmanövrera motståndarna.
När han skjutit ner sextio fiendeplan fick han en svår huvudskada och under konvalescensen var han tvungen att delta i den tyska regeringens propagandatjänst.
Richthofen hade vid det laget blivit världsberömd under namnet ”Röde baronen”.
Namnet kom av att han målade sitt trevingade Fokkerplan rött.
Våren 1918 gav han ut en bok om luftstrid, men snart var han tillbaka i sitt plan. Han vann tjugo segrar till, innan han den 21 april sköts ner av kanadensaren Roy Brown.
”Resultatet var att ingen kunde undgå att se min röda fågel.” Manfred von Richthofen, efter att han 1917 målat sitt plan rött
Varför?
Det första fungerande flygplanet byggdes av bröderna Orville och Wilbur Wright endast elva år innan världskriget bröt ut.
I början användes flygplan framför allt för rekognoscering, men snart utvecklades jaktflygplan som bekämpade fiendens flygstyrkor.
När striderna på västfronten hade kört fast i skyttegravarna fick de rörliga luftstriderna mycket uppmärksamhet i pressen.
I luften möttes västallierade och tyska piloter i dueller som påminde om medeltidens riddartorneringar.
Ingen annan pilot blev emellertid lika berömd som Manfred von Richthofen. Det beror dels på hans många segrar i luftdueller, dels på att han skrev om sina luftstrider.
Piloter utsågs till flygaress efter tio segrar, men Richthofen vann hela åttio dueller.