Med dödsförakt mot fienden
Tre gånger riskerade fartygschefen Edward Fegen sitt liv för att rädda sina landsmän. Sista gången fick han plikta med livet.

Edward Fegen.
Iföreskrifterna för Victoriakorset står det att det ska ges ”till en officer eller menig från försvaret som utfört en utomordentlig akt av tapperhet eller uppoffring för sitt land i närvaro av fienden”.
Det stämmer väl som beskrivning på Edward Fegens agerande på Atlanten 1940.
Brittiska flottan var Fegens liv. Han föddes i Southsea, Hampshire med irländska rötter. Redan 1904, som fjortonåring, blev han kadett och 1913 hade han stigit till kapten.
Att Fegen var en modig person visade sig snart. När hans fartyg, jagaren Garland, eskorterade en konvoj i Engelska kanalen 1916 kolliderade ett brittiskt lastfartyg och en amerikansk tanker. Då tankern var fullastad tog båda fartygen genast eld och brinnande petroleum spred sig på vattnet.
Fegen lät då Garland gå in mot den brinnande tankern och räddade hela besättningen på 26 man. Både Fegen och rorgängaren tilldelades Sea Gallantry Medal för insatsen.
Chef för Australiens sjökrigsskola
Efter kriget fortsatte karriären och 1927–29 var Edward Fegen utlånad till Australiens flotta som chef för dess sjökrigsskola vid Jervis Bay.
Återigen visade han prov på sitt mod när han 1930, som fartygschef på den tunga kryssaren Suffolk, räddade överlevande från nederländska skonaren Hedwig vid Hongkong. Insatsen gav honom den nederländska sjöräddningsmedaljen.
Åter hemma följde växelvis landtjänst med sjötjänst på olika kryssare.
Kommendör under andra världskriget
Brittiska flottan hadevid krigsutbrottet 1939 låtit utrusta ett antal passagerarfartyg till hjälpkryssare. De var inte kapare, som de tyska, utan användes vid sidan av ordinarie kryssare för patruller och konvojeskort. Genom denna nödlösning var skyddet mot beskjutning och torpeder klent.