Vem var historiens första flygaräss?

Vilken stridspilot var historiens första flygaräss?

Under första världskriget var luftkrigföring fortfarande ett nytt fenomen. De första stridsplanen hade bara påmonterade kulsprutor som skulle användas uppe i luften.

© Ullstein Bild

Begreppet ”flygaräss” syftar på en pilot som skjutit ner ett stort antal fientliga plan och användes för första gången under första världskriget om den franske piloten Adolphe Pégoud.

Han hade frivilligt anmält sig till det franska flygvapnet vid krigsutbrottet. I februari 1915 sköt han ner två tyska plan och tvingade ett tredje att nödlanda.

Två månader senare sköt Pégoud ner ytterligare två fiender med sitt Nieuport 10-plan och samma sommar utplånade han sitt sjätte offer.

Himlens kung

De franska tidningarna lovprisade den redan berömde Pégoud som roi du ciel:

Himlens kung. En tidning gav honom också namnet l’As – Ässet.

Detta smeknamn satte sig och blev snart synonymt med vilken effektiv stridspilot som helst.

Begreppet anammades snart också av britterna och tyskarna som tidigare kallat sina främsta flyg­hjältar för star-turns respektive Überkanonen.

Stjärnan dödades av eleven

Pégoud fick vara flyghjälte i bara några månader då han redan i augusti 1915 blev nedskjuten, 26 år gammal.

Ironiskt nog var hans baneman tysken Walter Kandulski som hade gått på just Pégouds flygskola.

När tysken fick reda på vem offret varit lade han en gravkrans vid olycksplatsen som tecken på respekt.

Pégoud flög flera franska plan men var särskilt effektiv i sin Nieuport 10-maskin.

© Library of Congress

NIEUPORT 10

  • Längd: 7,09 m
  • Spännvidd: 8,20 m
  • Vikt: 409 kg (tom)
  • Toppfart: 140 km/h
  • Maxhöjd: 4 570 m
  • Motor: 80 hk