Företagen utnyttjade kriget i reklamsyfte

Under första världskriget utnyttjade vissa företag folkets rädslor för att sälja varor: allt från tvål och pennor till vapen.

Bok avslöjar skamlösa reklammakare

Brittiska företag insåg snabbt fördelen med att vädja till folkets patriotism och oro för de utsända soldaterna under första världskriget. Det avslöjas i en ny bok skriven av författarna Andrew McCarthy och Amanda-­Jane Doran, som har samlat en mängd exempel på reklam från åren 1914 till 1918.

Företagen utnyttjade kriget

Företagen försökte sälja sina produkter, antingen som hjälp till de utsända, eller genom att prisa soldaternas hjältemod och jämföra produkternas kvalitet med männens fantastiska insatser.

”Företagen utnyttjade folks oro”, säger Andrew McCarthy till BBC News. Turbull & Asser påstod t.ex. att deras handskar kunde rädda liv genom att skydda soldaterna mot taggtråd, och företaget bakom buljongdrycken Bovril hävdade att den gav ”styrka att vinna” och ”byggde upp oerhörd muskelkraft”.

Ett företag påstod att deras handske kunde rädda liv.

En tillverkare av reservoar­pennor spelade på familjernas hopp om brev från fronten.