Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Krig - Första världskriget

Företagen utnyttjade kriget i reklamsyfte

Under första världskriget utnyttjade vissa företag folkets rädslor för att sälja varor: allt från tvål och pennor till vapen.

Bok avslöjar skamlösa reklammakare

Brittiska företag insåg snabbt fördelen med att vädja till folkets patriotism och oro för de utsända soldaterna under första världskriget. Det avslöjas i en ny bok skriven av författarna Andrew McCarthy och Amanda-­Jane Doran, som har samlat en mängd exempel på reklam från åren 1914 till 1918.

Företagen utnyttjade kriget

Företagen försökte sälja sina produkter, antingen som hjälp till de utsända, eller genom att prisa soldaternas hjältemod och jämföra produkternas kvalitet med männens fantastiska insatser.

”Företagen utnyttjade folks oro”, säger Andrew McCarthy till BBC News. Turbull & Asser påstod t.ex. att deras handskar kunde rädda liv genom att skydda soldaterna mot taggtråd, och företaget bakom buljongdrycken Bovril hävdade att den gav ”styrka att vinna” och ”byggde upp oerhörd muskelkraft”.

Ett företag påstod att deras handske kunde rädda liv.

En tillverkare av reservoar­pennor spelade på familjernas hopp om brev från fronten.

Läs också:

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj