Dödsmaskin rullade i krig

År 1916 skickade britterna världens första stridsvagn, Mark I, till västfronten. De hoppades att den tunga bjässen med sitt tjocka pansar, sina kanoner och sin förmåga att ta sig fram i oländig terräng skulle lösa upp det fastlåsta skyttegravskriget. Snabbt utvecklade krigets parter ännu bättre modeller.

År 1916 skickade britterna världens första stridsvagn, Mark I, till västfronten. De hoppades att den tunga bjässen med sitt tjocka pansar, sina kanoner och sin förmåga att ta sig fram i oländig terräng skulle lösa upp det fastlåsta skyttegravskriget. Snabbt utvecklade krigets parter ännu bättre modeller.

Wikimedia Commons / Imperial War Museums

De första Mark I-vagnarna utrustades med så kallade svanshjul.

Tanken var att dessa skulle göra det lättare att styra stridsvagnen, men de visade sig vara en dålig idé. De fastnade ofta i skyttegravarna och gick lätt sönder.

Hjulen var till mer besvär än nytta.

© Wikimedia Commons / Imperial War Museums

Därför togs de bort, och Mark I och dess efterträdare styrdes efter det med hjälp av enbart banden.

För att göra det krävdes det fyra man. En skötte bromsarna, en var förare, och två skötte växellådan. De fyra resterande besättningsmännen ­hanterade kanonerna eller kulsprutorna.

Mannen bakom vidundret: Traktortillverkare skapade stridsvagnen

Den militärtekniska utmaningen under ­första världskriget var att utveckla ett bepansrat fordon, som kunde korsa oländig terräng och meterbreda skyttegravar.

Alla försök att lösa det misslyckades – tills uppgiften hamnade på britten William Trittons bord.

© Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

    • Beteckning: Schneider CA1
  • År: 1916
  • Land: Frankrike
  • Antal: 400
© Fiddlers Green

  • Beteckning: Renault FT
  • År: 1917
  • Land: Frankrike
  • Antal: 3530
© Tank-Hunter

  • Beteckning: A7V
  • År: 1918
  • Land: Tyskland
  • Antal: 20

Han var expert på lantbruksmaskiner, som länge hade använt bandaggregat.

Tritton konstruerade flera prototyper av stridsvagnar, men först när han kom på att klä banden med ­platta stålplåtar var världens första stridsvagn redo att sättas in i strid.

Följ med innanför pansaret på Mark I:

En enda Mark I kvar

Britterna tillverkade totalt 150 Mark I-stridsvagnar under första världs­kriget.

Av dessa har endast en överlevt. Den finns på The Tank Museum i Bovington i södra England.

Markeringarna på skrovet tyder på att den bevarade vagnen kan vara ­världens andra tillverkade stridsvagn.