Sportbilen Tatras avgassystem gjorde den speciellt svår att hantera i skarpa svängar. Många förare hamnade därför i diket eller i en fatal krock med ett träd.

Mördarbil dödade Hitlers officerare

Ett av de allierades "hemliga vapen" under andra världskriget var den blixtsnabba och notoriskt klumpiga sportbilen Tatra. Bilen var så instabil att fler nazi-officerare förlorade livhanken i bilolyckor än i strid.

Sportbil var en nazistmördare

Stor, klumpig och snabb som blixten. Så lyder beskrivningen av den tjeckoslovakiska sportbilen Tatra, som ett stort antal toppnazister föll för under andra världskriget. Men kärleken kom att stå tyskarna dyrt. Tatran – speciellt modell 77a och 87 – visade sig vara en effektiv nazistmördare.

Hitler älskade Tatran

Nazisterna fick först upp ögonen för Tatran när de 1938 invaderade Tjeckoslovakien, där bilen tillverkades. Både Hitler och andra högt uppsatta nazister var djupt fascinerade av det stora, luxuösa fordonet som kallades framtidens bil. Tatran blev snabbt ett måste för varje nazi-officerare med självrespekt.

Styrningen var usel

Med en topphastighet på över 160 km/h och ett tungt grepp på vägen var sportbilen som gjord för Tysklands långa motorvägar. Nazisterna gasade på, men glömde ofta att Tatran hade en stor svaghet: Den var ovanligt svår att styra när den kom upp i höga hastigheter. Förarna förlorade därför gång på gång kontrollen över bilen i skarpa svängar och körde av vägen. Ofta in i ett träd.

”Vårt hemliga vapen”

Under andra världskriget ökade de tyska Tatra-dödssiffrorna så drastiskt att Hitler till och med varnade sina officerare för att köra den livsfarliga bilen. Men förgäves.

”Fler högtstående nazi-officerare dödades bakom ratten i en Tatra 77a och 87 än i vid fronten. Det visar bara att man inte ska sätta sig på för höga hästar", säger den brittiske författaren Steve Cole till tidningen The Telegraph.

Tatran dödade faktiskt så många nazister att de allierade började kalla bilen ”vårt hemliga vapen" i kampen med Hitler.

Volkswagen var en kopia av mördarbilen

Trots dödssiffrorna älskade tyskarna Tatran så mycket att biltillverkaren Ferdinand Porsche i stora drag kopierade modellen Tatra 97 när Hitler beordrade honom att ta fram en bil till det tyska folket.

Resultatet blev Volkswagen typ 1, som liknade den tjeckoslovakiska sportbilen så mycket att Porsche 1961 var tvungen att betala ett miljonbelopp till Tatra efter en förlikning.