An artist’s concept of Geoffrey Pyke’s proposed aircraft carrier made of ice/www.smithsonianmag.com & Shutterstock
Project Habakkuk

Hangarfartyg av sågspån och is skulle besegra tyskarnas ubåtar

Brist på stål tvingade de allierade att tänka kreativt i kampen mot Nazitysklands fruktade ubåtar. Ett av de mer udda förslagen testades i största hemlighet i en sjö i Kanada.

I början av 1943 dominerade Nazitysklands ubåtar Atlanten, där de sänkte mängder av allierade lastfartyg. För att skydda de sårbara lastfartygen eskorterade örlogsfartyg konvojerna.

Hangarfartyg med flygplan skulle varit idealiska, men sådana hade de allierade inte tillräckligt många av. Fartygen krävde stora mängder stål att bygga, och stål var en bristvara. Men den engelske uppfinnaren Geoffrey Pyke hade en lösning på problemet: ett hangarfartyg av trä och is.

Få trodde på projektet, tills den brittiske örlogsofficeren Lord Mountbatten genomförde en demonstration för en grupp högt uppsatta officerare.

Med sin tjänstepistol sköt Mountbatten först sönder ett isblock.

Lord Mountbatten

Lord Mountbatten var nära släkt med det brittiska kungahuset, och han var en varm förespråkare för hangarfartyg av is.

© Allan Warren/Wikimedia Commons

Därefter avfyrade han pistolen mot ett block av sågspån och is. Kulan rikoschetterade mot blockets yta, for genom ena byxbenet på en general och kilades in i väggen.

”Kulan surrade runt våra ben som ett ilsket bi”, skrev den brittiske fältmarskalken Alan Francis Brooke i sin dagbok. Demonstrationen övertygade den allierade försvarsledningen, och bygget inleddes.

Prototyp byggs i Kanada

Projektet fick kodnamnet Habakkuk efter en profet från Bibeln. Planen var ett 600 meter långt fartyg – dubbelt så långt som Titanic – med plats för 300 flygplan. Isskrovet skulle stabiliseras med armering av metall och ha rör för frysvätska, så att fartyget inte skulle smälta.

En prototyp byggdes i Patricia Lake i Kanada. Den ensliga sjön ligger i ett kallt område och risken för spioner var minimal.

Project Habakkuk

En illustration visar hur ett hangarfartyg av sågspån och is kunde se ut. I dag ligger de rester av prototypen som inte bestod av is på botten av Patricia Lake i Kanada.

© 99percentinvisible.org/article/project-habbakuk

Byggmaterialet – kallat pykrete efter Geoffrey Pyke – bestod av 14 procent sågspån och 86 procent vatten. Kylmaskiner frös blandningen, som skars i klumpar till skrovet.

Projektet skrotades 1944, eftersom kostnaderna var för stora, och eftersom de allierades eskorter blivit bättre på att bekämpa ubåtarna. Kylmaskinerna plockades bort, och efter tre somrar hade prototypen smält.