Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tjock anka intog Östersjön

Ytligt sett framstår den nya fartygstypen koggen som klumpig, men under loppet av 1100-talet kom den att förändra handeln och sjöfarten radikalt i Östersjön.

Science Photo Library/Ritzau Scanpix

I jämförelse med vikingarnas eleganta långskepp var koggen en korpulent anka, som guppade makligt på vågorna, men när det klumpiga fartyget under 1100-talet dök upp i Östersjön revolutionerade det skeppsfarten.

Med sitt imponerande lastrum gav koggen det tyska Hanseförbundet monopol på handeln med varor i Norden.

Skeppsbyggarna lånade från vikingarna

Vikingarnas lastfartyg kallades knarr, och det anses ha inspirerat de skeppsbyggare som under 900- och 1000-talet skapade medeltidens mest framgångsrika skepp: koggen.

Liksom knarren var koggen rund, bred och kapabel att klara hög sjö.

Den äldsta text som nämner koggen är frisisk och från 948.

Trots det anser forskarna inte att skeppet är en nederländsk uppfinning, utan snarare resultatet av en lång utvecklingsprocess som involverade tyska, frisiska och danska båtbyggare.

En av nackdelarna med knarren var dess brist på lastrum.

Dyrbara varor fick förvaras på däcket, vilket ställde stora krav på emballagen.

Med ett stort, täckt lastrum löste koggen problemet och konkurrerade snart ut alla andra fartyg i Östersjön.

Koggen

  • Försvarstorn

    i båda ändar av koggen gjorde den svår att erövra för pirater. I krigstid deltog skeppet i sjöslag. Under slaget om Sluis år 1340 besköt brittiska bågskyttar sina
    franska motståndare från tornen.

  • Lastrummet

    var med dåtidens mått enormt stort. Tvåhundra ton salt sill i tunnor kunde förvaras under däck på de största koggarna. Salt, päls och järnmalm var också vanliga laster ombord på koggar med kurs hem till exempelvis Lübeck.

  • Bottnen

    var platt, vilket innebar att koggen kunde stå på hamnens botten vid ebb.

  • Seglet

    var skeppets enda drivkraft. De största koggarna (cirka 25 x 8 meter) hade en segelyta av 200 kvadratmeter och korsade Östersjön med sex knop, cirka elva kilometer i timmen.

  • Rodret

    satt i aktern, vilket var nytt. Uppfinningen tillkom i slutet av 1100-talet.

Hansestäderna styrde handeln

I mitten av 1100-talet slöt tyska köpstäder som Lübeck, Bremen och Köln sig samman.

Under 1200- och 1300-talet fick den så kallade Hansan i stort sett monopol på handeln i Östersjön.

Orange: Aktiva och passiva medlemmar
Rosa: Hansan år 1400

© SOL90

Hanseförbundet bestod av cirka 170 städer med och utan rösträtt under de så kallade hansedagarna. Visby kom med i Hansan på 1280-talet.

Hansestäderna hade monopol på handel i sina områden.

Förbundet var inte ett land utan en handelsorganisation. Städerna ingick samtidigt i ett kungarike.

© Wikimedia

Svensk kopia av kogg

En av världens största sjövärdiga fullskalekopior av en kogg finns i Sverige.

På Västerås historiska skeppsmuseum finns koggen Roter Teufel, som byggdes i Malmö under namnet Tvekamp av Elbogen.

Som förlaga användes en kogg som hittades utanför Skanör 1991. På museet finns även ett något mindre systerskepp, även det en kogg.

Läs också:

Vikingar

Vikingaskepp: När försvann de?

2 minuter
Vikingar

Vikingarnas mindre kända gudar hade många talanger

7 minuter
Vikingar

Så började vikingatiden: Arga nordbor överföll klostermunkar

3 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj