Scen från tv-serien The Last Kingdom

Recension: Välgjord vikingaserie väver ihop drama och sanning

The Last Kingdom är ett otroligt välgjort drama om vikingarnas ockupation av England, som i det närmaste perfekt balanserar fiktion med historiska fakta.

The Last Kingdom är ett otroligt välgjort drama om vikingarnas ockupation av England, som i det närmaste perfekt balanserar fiktion med historiska fakta.

Imageselect

Den historiska tv-serien ”The Last Kingdom” från Netflix kör igång med full fart från början. Året är 866, och vikingarna härjar och plundrar i hela England. Två av öns fyra kungariken har redan fallit i de barbariska danernas händer.

Serien inleds med synen av vikingarnas karakteristiska långskepp, som skär genom vattnet utanför kusten vid borgen Bebbanburg, som ligger i riket Northumbria i nordost.

”Daner, djävulens avföda.” Earlen av Bebbanburg i “The Last Kingdom”.

”Daner, djävulens avföda”, utbrister earlen av Bebbanburg, när han får syn på fienden i fjärran. Earlen skickar iväg sin äldste son för att hålla ett öga på skeppen. Några timmar senare överlämnas sonens avhuggna huvud vid Bebbanburgs port av vikingen Ragnar.

Earlen av Bebbanburg drar ut i strid mot vikingarna, men är chanslös och slutar sina dagar spetsad på en påle. Hans yngste son, Uhtred, tas till fånga av vikingarna och växer upp hos Ragnar.

Nu behöver vikingarna bara besegra det fjärde och sista kungariket, Wessex, men en intern maktkamp bland vikingasläkterna resulterar i att Uhtreds nya familj mördas.

Nu är han en paria i båda lägren. Om han återvänder hem till Bebbanburg kommer han att mördas av sin farbror, som har tagit makten på borgen. Stannar han hos vikingarna, kommer han sannolikt att få en yxa mellan ögonen.

Se trailern till ”The Last Kingdom”

Kung kämpar för att ena England

”The Last Kingdom” är baserad på författaren Bernard Cornwells bokserie ”The Saxon Stories”, om kampen mot danerna i England på 800- och 900-talet. Det är en storslagen berättelse med väldiga slag, brutala maktkamper, sex och blodsfejder.

Serien följer Cornwells förlaga tämligen slaviskt, i synnerhet under de första säsongerna, och leder tittarna genom ett England som håller på att kuvas av de skräckinjagande vikingarna.

Uhtred är fånge i bur
©

Serien: Uhtred blir slav

När earlen och resten av männen på Bebbanburg dödas av vikingarna tas barnen och kvinnorna som slavar – och en av slavarna är Bebbanburgs tioårige arvinge Uhtred. Han växer upp hos vikingen Ragnar.

Slavar vid kust
© Bridgeman Images

Verkligheten: Slaveri var vanligt bland vikingarna

Vikingarna tog tusentals slavar, när de plundrade Englands kuster. Historiker uppskattar att slavar utgjorde omkring tio procent av befolkningen i vikingatidens Skandinavien.

Många av karaktärerna i serien är hämtade direkt från historieböckerna – bland andra vikingaledaren Ubba (på svenska Ubbe), som i mer än tio år spred skräck i England. En annan historisk karaktär är Alfred den store, som härskade över kungariket Wessex. Serien anstränger sig för att skildra Alfreds kamp för att ena engelsmännen och besegra danerna.

”The Last Kingdom” försöker generellt hålla sig inom de historiska ramarna och avhåller sig från de mer fantasifulla skildringar av vikingarna som förekommer i exempelvis HBO:s ”Vikings”.

Wessex kung, Alfred den store
© Shutterstock

Serien: Alfred den store lider ofta av magsmärtor

Kungen över Wessex tampas inte enbart med blodtörstiga vikingar. I serien kämpar han även med smärtsamma magkramper, som gör honom sängbunden.

Alfred den store
© Oriel College & Shutterstock

Verkligheten: Englands kung led av Crohns sjukdom

Magsmärtor plågade Alfred hela livet. Historiker tror i dag att den engelske kungen led av Crohns sjukdom, ett kroniskt inflammationstillstånd i mag-tarmkanalen.

Påhittad huvudperson

Att ha Uhtred som en genomgående huvudperson är ett snilledrag. Med en fot i vikingarnas och en i saxarnas läger ger han oss inblick i livet hos båda parter i den stora striden om England.

Men letar man efter brister är just den fiktiva karaktären Uhtred en av de beståndsdelar som rör sig längst från den historiska verkligheten.

Det är ett välkänt grepp i historisk fiktion att konstruera en huvudkaraktär som kan uppleva de verkliga händelserna, men det påverkar autenticiteten negativt att den fiktive Uhtred får ett väsentligt inflytande på historiens gång i kraft av sin roll som Alfred den stores nära rådgivare och aktiv deltagare i stora historiska slag.

Uhtred är inte den enda konstnärliga frihet som serien tar sig i de fyra säsonger som hittills producerats – till exempel tog de händelser som utspelar sig i säsong fyra omkring tjugo år i verkligheten, men i serien har de kortats ner till bara några år.

Armé och skjöldmur
© Courtesy of Carnival Films

Serien: Vikingarna bildar ­försvarsmur av sköldar

Bebbanburgs armé utplånas av de listiga danerna. Som romerska soldater håller vikingarna stånd genom att bilda ogenomträngliga sköldformationer, som engelsmännen är maktlösa mot.

Tavla av krig
© Nordnorsk Kunstmuseum

Verkligheten: Sköldarna var inte starka nog

Även om sköldmurar ofta förknippas med vikingar, anser historikerna inte att det var någon vanlig taktik. Vikingarnas sköldar var inte kraftiga nog att stå emot upprepade angrepp med blankvapen.

Mums för vikinganördar

”Det är en ständig kompromiss mellan historiska fakta och dramatiska effekter”, har historieprofessor Ryan Lavelle sagt om sitt arbete som konsult för ”The Last Kingdom”.

Inte ens de mest verklighetstrogna historiska serier kan undvika att komprimera tidsperioden. Det är nästan alltid nödvändigt att tänja på och förbättra historien en smula för att få berättelsen att gå ihop och ge liv åt dramat.

De få fiktiva krumsprången rubbar inte helhetsintrycket av serien som ett fängslande äventyr med historisk tyngd, som får de flesta vikinganördar att slicka sig om munnen.

VÄRLDENS HISTORIAS BETYG: 4/6 STJÄRNOR