Den smala vagn som forskarna har byggt är väldigt olik de stora kappkörningsvagnar som är med i filmer som ”Ben Hur”.

© Galleria Berardi

Romarna körde ikapp i klena vagnar

Brittiska forskare har byggt en kopia av en romersk kappkörningsvagn och konstaterat att vagnarna var rullande dödsfällor.

26 april 2019 av Bue Kindtler-Nielsen

Romarna var tokiga i kappkörningar, då kuskarna riskerade livet i halsbrytande tävlingar med upp till 150000 åskådare. Efter noggranna studier av arkeologiska fynd och historiska källor har forskare och experter nu byggt och testkört flera romerska kappkörningsvagnar, som bör vara så lika de tvåtusen år gamla fordonen som möjligt.

Farliga vagnar skulle skapa drama

Testkörningen med de färdiga vagnarna bekräftade vad forskare har antagit länge – att vagnarna var klena konstruktioner av trä och läder, som vägde endast omkring 25 kilo. Hjulen var väldigt smala, och den plattform som kusken stod på var mindre än en meter bred. Vagnarna var gjorda för fart, inte för att skydda föraren.

”Vagnarna var väldigt farliga att köra, och loppet såg farligt ut. De romerska åskådarna förväntade sig spänning”, berättar den brittiske historikern Mike Loades, som har testkört kappkörningsvagnen.

Loppen med fyra hästar spända för varje vagn var populärast, och vagnarna kom upp i sextio kilometer i timmen. Den farligaste delen av loppet var kurvorna, då kuskarna körde nära varandra och risken för förödande kollisioner var stor.

Klicka in på bilden för att lära dig mer om romarrikets dödliga lopp:

"

Byggdes i samband med dokumentärserie

De romerska kappkörningsvagnarna har rekonstruerats i samband med en dokumentärserie om den romerske kusken Flavius Scorpus producerad av Smithsonian Channel.

Slaven Scorpus blev en superstjärna, som under sin tioåriga karriär tjänade en summa motsvarande 140 miljarder kronor i dagens penningvärde. Scorpus avled 26 år gammal år 95 efter Kristus i en olycka under en kappkörning.

Tävlade i lag

  • Kappkörningar i romarriket genomfördes i regel med kuskar som      representerade varsitt lag: röda, vita, gröna och blå. Tre vagnar från varje lag kunde vara på banan samtidigt, och de samarbetade för att bland annat få de andra lagens kuskar att köra fel.

  • De professionella kuskarna kunde byta lag. Under ett lopp var de klädda i lagets färger. Blå och grön åtnjöt mest anseende och stöttades i regel av kejsaren.

  • Åskådarna hejade i regel på ett specifikt lag, och mellan anhängarna rådde en fanatisk rivalitet. Masslagsmål och försök att sabotera för motståndarlaget förekom regelbundet.

Kanske är du intresserad av...